- sön 03 mar 2024, 20:16
#1572046
Hejsan alla Volvo gurus ! =)
Har en äldre S70 som funkat bra det ca halvåret som vi ägt bilen men så en dag för ca 1 vecka sedan så plötsligt så vägra han starta. Startmotorn gick friskt men stendöd.
Kända fel var kamaxelgivaren så köpte en ny sådan och för några dagar sedan så montera jag dit den och då startade den och jag trodde allt var fixat. Dock efter ett par dagar så skulle jag starta den igen men samma sympton igen. Ibland så ville den hosta lite men det var allt. Efter det så läste jag att annat klassiskt fel var bränslereläet och som en test så kunde man brygga detta så det gjorde jag och då startade han när han var kall och reagera helt okey på gas när den var kall men bilen gick bara sämre och sämre ju varmare den blev där den till slut gick så pass dåligt att lilla minsta gaspådrag så sucka den till och stannade. Och när jag ville starta den direkt då när den var varm var omöjligt. När jag låtit den stå ca 30 min så provade jag starta den och då gick den igång igen fast gick då fortfarande dåligt.
Igår så tänkte jag då leta efter vakuumläckor mm men hittade inget men konstiga var här att bilen starta bra igen när den var kall för att sedan när den blev varm gå sämre och sämre men här kommer en twist. =) När den stod igång på tomgång i ca 45 min medans jag gjorde annat så tänkte jag testgasa den lite och trodde den skulle dö direkt men till min stor förvåning så reagera den perfekt då på gas !!?? Jag backade ut bilen och provkörde den och fungerade då jättebra men kände att även om bilen tycktes fungera okey nu så vågar jag inte använda den då jag absolut inte litar på en bil som plötsligt går skit / inte vill starta till att på eget bevåg fungera helt okey.
Så jag har idag testa mig vidare och bilen starta idag och verkade gå helt okey men till min förvåning när jag provar testa att dra ut både lufttemperatur sensor samt kamaxelgivaren så ger dessa ingen respons alls på motorgången !!??
Nu är jag helt förbryllad gott folk
Som i filmen så undrar jag ifall när man bryggar bränslereläet ifall man då går förbi ett eventuellt immobilizer fel så att det i grunden är det som är felet kanske och därför motorelektroniken inte fungerar normalt. Men då man forcerar bränslepumpen så går den då i ett "nödprogram" som då gör att ECU inte behöver information från vare sig kamaxelgivare eller temperatursensorn för inloppstempen ?
Snälla hjälp mig fixa detta snarast då jag är i behov av bilen. =)
Länk nedan till min lilla film på youtube
Har en äldre S70 som funkat bra det ca halvåret som vi ägt bilen men så en dag för ca 1 vecka sedan så plötsligt så vägra han starta. Startmotorn gick friskt men stendöd.
Kända fel var kamaxelgivaren så köpte en ny sådan och för några dagar sedan så montera jag dit den och då startade den och jag trodde allt var fixat. Dock efter ett par dagar så skulle jag starta den igen men samma sympton igen. Ibland så ville den hosta lite men det var allt. Efter det så läste jag att annat klassiskt fel var bränslereläet och som en test så kunde man brygga detta så det gjorde jag och då startade han när han var kall och reagera helt okey på gas när den var kall men bilen gick bara sämre och sämre ju varmare den blev där den till slut gick så pass dåligt att lilla minsta gaspådrag så sucka den till och stannade. Och när jag ville starta den direkt då när den var varm var omöjligt. När jag låtit den stå ca 30 min så provade jag starta den och då gick den igång igen fast gick då fortfarande dåligt.
Igår så tänkte jag då leta efter vakuumläckor mm men hittade inget men konstiga var här att bilen starta bra igen när den var kall för att sedan när den blev varm gå sämre och sämre men här kommer en twist. =) När den stod igång på tomgång i ca 45 min medans jag gjorde annat så tänkte jag testgasa den lite och trodde den skulle dö direkt men till min stor förvåning så reagera den perfekt då på gas !!?? Jag backade ut bilen och provkörde den och fungerade då jättebra men kände att även om bilen tycktes fungera okey nu så vågar jag inte använda den då jag absolut inte litar på en bil som plötsligt går skit / inte vill starta till att på eget bevåg fungera helt okey.
Så jag har idag testa mig vidare och bilen starta idag och verkade gå helt okey men till min förvåning när jag provar testa att dra ut både lufttemperatur sensor samt kamaxelgivaren så ger dessa ingen respons alls på motorgången !!??
Nu är jag helt förbryllad gott folk
Som i filmen så undrar jag ifall när man bryggar bränslereläet ifall man då går förbi ett eventuellt immobilizer fel så att det i grunden är det som är felet kanske och därför motorelektroniken inte fungerar normalt. Men då man forcerar bränslepumpen så går den då i ett "nödprogram" som då gör att ECU inte behöver information från vare sig kamaxelgivare eller temperatursensorn för inloppstempen ?
Snälla hjälp mig fixa detta snarast då jag är i behov av bilen. =)
Länk nedan till min lilla film på youtube