- mån 29 jul 2019, 21:51
#1329260
Hej!
Kör en V60 -14 som är skodd med fabriksmonterade Pirellidäck. Hjulinställning gjordes i april 2018 då den drog åt höger.
Service gjordes juli 2018 och då informerades om att däcken var slitna på insidan och hjulinställning rekommenderades. Glad i hågen upplyste jag om att det redan var gjort. För övrigt verkade inte serviceteknikern (Volvoverkstad) jätteglad i Pirellidäck i kombination med V60.
Hösten 2018 tyckte jag att bilen drog åt höger igen men hade inget minne av att jag kört på något. Däcken hade drygt 3 mm kvar så tanken var att de ändå skulle bytas nästa säsong. Jag körde vidare, det är trots allt inte jättemycket den drar!
Vinterdäck monterades vintern 2018 och jag tyckte det blev lite bättre. Sommardäcken monterades på våren 2019, bilen drog åt höger (fortfarande inte så mycket) men jag brydde mig inte eftersom jag ändå tänkte byta till hösten och då göra hjulinställning.
Efter en semesterresa på 50 mil juli 2019 tyckte jag det började vibrera vid vissa hastigheter. På servicen dagen efter påtalar teknikern att hela insidan är nersliten till stommen och han avrådde till och med att köra med bilen. Svårt dock att se eftersom mönstret fortfarande är 2,5 mm och slitningen är på insidan.
Nåväl. Nya däck är beställda. Men min fundering är om något kan ha gått galet vid den rikstäckande däckfirmans hjulinställning för två år sedan? Jag fick ju papper på att värdena var godkända vid utförandet.
FRÅGA: Min tanke är om de kan ha glömt att dra åt någon skruv som skruvat upp sig? Kan jag själv på något sätt kolla, utan att hissa upp bilen, om någon skruv är utskruvad? Eller måste det helt enkelt vara så att jag på nytt kört något som gjort hjulinställningen så fruktansvärt fel?
Efter att ha ägt ett 20-tal bilar jag jag aldrig råkat ut för snedslitna däck eller behov av hjulinställning. Är det en slump att det behöver göras två gånger på samma bil?
Värt att notera är att jag kör ca 1 200 mil år.
Kör en V60 -14 som är skodd med fabriksmonterade Pirellidäck. Hjulinställning gjordes i april 2018 då den drog åt höger.
Service gjordes juli 2018 och då informerades om att däcken var slitna på insidan och hjulinställning rekommenderades. Glad i hågen upplyste jag om att det redan var gjort. För övrigt verkade inte serviceteknikern (Volvoverkstad) jätteglad i Pirellidäck i kombination med V60.
Hösten 2018 tyckte jag att bilen drog åt höger igen men hade inget minne av att jag kört på något. Däcken hade drygt 3 mm kvar så tanken var att de ändå skulle bytas nästa säsong. Jag körde vidare, det är trots allt inte jättemycket den drar!
Vinterdäck monterades vintern 2018 och jag tyckte det blev lite bättre. Sommardäcken monterades på våren 2019, bilen drog åt höger (fortfarande inte så mycket) men jag brydde mig inte eftersom jag ändå tänkte byta till hösten och då göra hjulinställning.
Efter en semesterresa på 50 mil juli 2019 tyckte jag det började vibrera vid vissa hastigheter. På servicen dagen efter påtalar teknikern att hela insidan är nersliten till stommen och han avrådde till och med att köra med bilen. Svårt dock att se eftersom mönstret fortfarande är 2,5 mm och slitningen är på insidan.
Nåväl. Nya däck är beställda. Men min fundering är om något kan ha gått galet vid den rikstäckande däckfirmans hjulinställning för två år sedan? Jag fick ju papper på att värdena var godkända vid utförandet.
FRÅGA: Min tanke är om de kan ha glömt att dra åt någon skruv som skruvat upp sig? Kan jag själv på något sätt kolla, utan att hissa upp bilen, om någon skruv är utskruvad? Eller måste det helt enkelt vara så att jag på nytt kört något som gjort hjulinställningen så fruktansvärt fel?
Efter att ha ägt ett 20-tal bilar jag jag aldrig råkat ut för snedslitna däck eller behov av hjulinställning. Är det en slump att det behöver göras två gånger på samma bil?
Värt att notera är att jag kör ca 1 200 mil år.