Gäller verkligen att välja rätt elabbonemang. Man styr med sina pengar. De går till det man betalar för.
Vill man inte gynna smutsig elproduktion (även om den just dom elektroner som kommer i uttaget än "rena" är det till vem pengarna går som har stor betydelse.) Se till att köpa "grön" el precis som Johan skriver.
Vad kan man då som konsument göra åt detta? Det finns två sätt att få ren el – som verkligen är rent producerad hela vägen. Det första är att göra den själv. Med solceller på taken är elens ursprung glasklar – du vet ju själv att det är ren el du gör.
Det andra sättet är att välja el som har märket ”Bra Miljöval”. Det betyder att de som säljer elen faktiskt också vet att ursprungsgarantin kommer från de elproducenter de köper ifrån och att ursprungsgarantin därmed avvecklas. Elföretaget kan inte sälja garantin vidare eftersom den är förverkad, och du har inte köpt el som sålt sin renhet till kolkrafts producenter i Tyskland.
SvenB skrev:Vet inte om detta är rätt tråd för min fråga men det finns så många trådar om plus för El-bil, och minus för diesel, så det är väl skit samma vilken jag ställer frågan i :roll: Jag har läst i någon tråd att det inte skulle vara tillåtet med dragkrok på El-bil eller laddhybrid. I dag var jag i Katrineholm i ett ärende. Min vana trogen gick jag in hos Volvoförsäljaren för att "fönstershoppa". Där fanns två V60 D6TE med dragkrokar. Så vad är sant? :lol:
Jag har dragkrok på min V60 D5 TE och får dra 1800kg. Har kört husvagn och det är väldigt smidigt och skönt att glida in ljudlöst och mjukt på campingar. :D Inget slirande på kopplingen eller så för att hitta perfekta dragläget.
När det gäller rena elbilar är det sämre än så länge! Bara Model X som har riktig krok än så länge. Det sägs att Hyundai Kona ska få krok också, men vi får se hur bra det blir.
Dels verkar det som att tillverkare inte förstår hur stort behov av krok vi har här uppe, dels som att dom är skraja för att folk ska bli irriterade på att räckvidden minskar rätt ordentligt. (Tesla Model X klarar inte mer än ca 20 mil mellan laddningarna med en stor vagn bakpå...)
Blir väldigt spännade att se hur Volvo ställer sig till det nu när deras modeller kommer. Jag vill köra min husvagnscamping med elbil! Klarar jag 15-16 mil är jag nöjd, behöver inte köra längre utan paus när det är semester. Lite betydelse för dragvikt har tydligen kylningen av batterierna. Man måste troligen ha aktiv kylning för att det skan funka smidigt... men det behövs också för ordentlig snabbladdning som tillverkarna skryter om ska komma (150-350kw-laddare börjar sättas upp redan nu.)