Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1210523
Tackar för alla svar igen.

Men varför burrade inte den andra med lika mycket effekt bak ett dugg? Bara denna som gör så.
Och denna här rullat dubbelt så långt som dom par innan jag haft.

Nu så bytte jag sista bussningarna fram, bättre ta en hel axel först klart, fram är allt helt nytt nu.

Nu börjar jobbet bak. Ska försöka bända och vrida lite när jag kommer under han igen snart.
Jag tycker ändå det känns konstigt att det ska burra bak just på bara 4an och 5an,

Det kommer ju mkt mer kraft på 3an i 80blås än med 4an.
Med trean inget darr, men med 4an och 5an så blir det så
Från 70 och uppåt.
3an ger ju mycket mer kraft då i dessa farter, inte darrar det då, konstigt ju
Den börjar ju ibland spinna med dubbdäcken på nu på trean, det finns kraft då, men fyran nej nej, då blir han ganska trött, är liten turbo ännu i han

Bilen går ju rätt bra på 1. 2an, 3an, ganska mkt ös och kraft då, ganska orkeslöst på 4- och 5an, han är ju inte jä'tte trimmad
runt 210-220äst.

Kraften finns på 1an. 2an,. 3an, är ju då han borde darra tycker man? Det är ju då bilen suger skönt, drar på bra. Kraft finns då
Vad fasiken kan det vara? att han gör det på större slöväxlarna vid fullgas ? det gjorde han inte som orignal, men efter chip, avgas, och högt ställd ladd typ max vad 13c klarar av

Han är absolut ej sönderkörd, bara 65+ som ä'gt bilen innan. 28k mil, fullservice bok till sista milen hos volvo. 800mil sedan.
Har tagit över service själv nu, även bytt bakaxeloljan nyligen. Det hjälpte inte med ny olja heller, gamla oljan var blank och fin den med i bakaxeln, samt växellådan hade fräsch gammal olja, kanske bytt två år sen hos volvo gissar jag max, och han läcker inte en endaste droppe olja , inget, totalt gubbkörd innan med.

Jag skulle bli så glad om någon som vet till 100% kom och svarade, typ
TJA min hade gått 28-30k mil, den burrade, bytte bussningarna bild 1 och han blev bra sen. HEHE KAN INGEN KOMMA SVARA NU ? :)
jag kan inte vara första som har en trimmad 940 ltt eller t med dessa mil och runt samma årsm?` och detta fel.

Hjälp :)
tackar för alla spekulationer hittils med :)
#1210570
Desto högre växel, desto tyngre går det = lättare att få vibrationer. Speciellt låga varv + hög växel + gaspådrag brukar vara ett säkert sätt att upptäcka om det finns svagheter i roterande delar och bussningar. I slutänden kan man sitta och gissa i all oändlighet, men vill man vara säker så lär man hissa upp bilen man har och titta. Motor- och växellådskudde och bussningarna i momentstaget bör vara huvudmisstänkta till en början. Även själva momentstagen bör kollas då dem kan gå av.
#1210583
Marlboroman skrev:Desto högre växel, desto tyngre går det = lättare att få vibrationer. Speciellt låga varv + hög växel + gaspådrag brukar vara ett säkert sätt att upptäcka om det finns svagheter i roterande delar och bussningar. I slutänden kan man sitta och gissa i all oändlighet, men vill man vara säker så lär man hissa upp bilen man har och titta. Motor- och växellådskudde och bussningarna i momentstaget bör vara huvudmisstänkta till en början. Även själva momentstagen bör kollas då dem kan gå av.

Ja nu när du sa det så vet jag att det stämmer det du skrev. Tänkte inte på det tidigare bara :)

Jag ska under honom där bak och börja bända. Med ögat vad man kan se när jag tittat ser det ok ut i alla bussningar.
Det var mycket värre skick fram. Fram kunde man se från håll att vissa bussningar var helt slut och torra, med sprickor.
Bak är inte illa alls vad jag kan se.
Får bli ta med spett och se.

Han är ganska nybesiktigad även, det var en överdrivet nogrann besiktningsgubbe såndär sur som gjorde allt för hitta fel.
Han bände och höll på överallt.
Men han hittade inget. Han försökte verkligen hitta fel i bussningar.
Även fram, fast det är bytt, han var riktig dåre :shock: :evil:
Enda han hitta var par bagateller övrigt som antenn saknades typ.
HAHA.
Synd han inte hittade felet bak, för det hoppades jag, då hade man vetat direkt vad som behöver bytas

1-Kan momentstag gå av? Är det dom i aluminium ? Dom ser ganska nya ut, nästan helt blanka och fräscha.

Var inne på KL,.s sida och såg lite andra delar med i bakvagn, Knutkors tror jag det hette, det fanns en mindre och större.
2-Kan det vara sånt med? En grej i metall , som ett kors.
3-Vet någon på förväg vilken storlek det är i 97an med M90 , MANUELL,. och ltt motor ?
Eller måste man riva och titta först?

4-Kan hardy skiva skapa vibrationer? har för mig jag hört en som hade en BMW en gång länge sen bytte hardyskiva för det darra i drivlinan
Fast denna ligger fram på min tycker jag, och allt kommer verkligen långt där bak / DARRET.

5-Hur många mil håller knutkors och hardyskivor?

6-Momentstag det är dom grova jävlarna i aluminium bak eller ? dom kanske ser jämt fräscha ut? Ska ändå bända noga där.

Jag kommer byta alla bussningar bak oavsett, när man bytt så mycket annat så är det lika bra byta resten med.
Men det är tänkt till våren, att det darrar är ganska jobbigt, så jag vill försöka akut lösa detta nu.
Sen tar jag resten på våren.
Mekat flera månader nu med bilen, skulle behövas köras mer nu :)
Det är sjukt vad delar jag bytt, lagt ner över 20tusen på bytesdelar , här räknas inte trim och sånt, bara rena reservdelar,
och allt är fyndat på billigast bästa köpställen. Enormt vad jag bytt delar på han. Snart en ny bil HAHAHA

Är tacksam för all hjälp och tips man får här :-)-)
#1210749
Tack igen.

Jag vet att man måste byta till polytean bussningar och förstärka samt svettsa med extra metaller när man byter till större turbos.
Men det gäller långmilare?
Haft en väldigt kraftfull 940 lågmilare ny bil nästan även länge sen.

Här är jag ännu med orignal turbon på max.
Dom andra bilarna gick fint alla växlar. Med samma prestanda.
Vid ett litet tillfälle hade jag en 940 97a med 4tusen mil bara för över tio år sen, den hade runt 270hk, 19t annat kam, intercooler spridare, mappad .
mYCKET blev gjort då.
Drivlinan: allt var original bakaxeln och så, inte darrade den heller
Denna bil ägde min släkting från fabrik tills jag hade den ett litet tag och trimmade den.
Närmare 300hk, minst 270.
Inget darr, men den var bara 4tusen mil och färsk den tiden, det var 4-5 år gammal då bara
De andra som rullat 10-15k darrade inte heller.

Nu har jag en långmilare.
Därför finns dessa problem nu vid trim.

Bussningar och annat är slut, men vilka ? Jaja
jag beställer komplett kit nu bak. Byter bild 1, hoppas det hjälper.
Kan inte pressa bussningar just nu, fick betala dyrt för att få pressat dom ifram.
Beställer bussningspress nu.
Vänner och släkt vill att jag ska börja byta deras bussningar så
#1213832
Tjenare igen.

Dubbelmassesvänghjulet?
Aldrig ens hört det ordet förr :)

Hmmm
Nu får man börja Googla.
Är det något man kan byta själv ? Dyrt ?
Hmmmm

Låter trevligt ändå.
Bussningarna bak ser fasiken bra ut. Tror det är bytt där endel faktiskt innan.
Ska kika google nu direkt

Hoppas detta stämmer nu :)
Blir så sjukt glad om det går lösa nu snart till vettig penning med
#1213834
sUCK, det felet låter tydligen.
Mitt låter inget
bara skakar baktill :(

Provade sänka trycket i turbon par dagar sen
När jag ställde Turbo trycket liknande orignal så går han som nya bilen.
Det är när man maxar laddet det börjar burra/skaka där bak lite

Jag kan få ut 210hk tror jag nu

Allt över 180hk ca börjar han skaka och burra bak på höga växlarna.
Ställer man den på ca 135-150 hästar ungefär då går han som nya bilen på alla växlar
Men då e han orignal slö och ingen kul alls

hmmm
#1216334
Jag kom på en sak.
En av mina förra 940 turbos började skaka darra lite efter att den sänktes.
Denna är original höjd på ännu.

Vad gör att dom kan börja skaka/darra bak när man sänker?
Hur åtgärdar man det?

Jag ska byta nu bussningarna EB-306 enligt bilden nedan
Bild

[b]Det är väl lika bra byta bussningarna som heter eb-608 kan jag tänka mig i samma veva, då blir hela staget nytt i princip.
Vad heter dessa bussningar som sitter fram i länkarmen?[/b]

och om inte det hjälper, vad är nästa steg?
Knutkors? hur länge håller de? Hur beter de när dom är slut?
Stendöd volvo 460

:party:

Det är en W5W och du behöver bara ta bor[…]

Vilket trådlyft! Jag har exakt samma fenome[…]

Fick turbogrillen i dag, så har moddat den l[…]