...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1166770
joel80 skrev:
Hilmer skrev:Oavsett vem som bär sig dumt åt så är det som regel alltid den i innerfilen i en cirkulationsplats som blir vållande i en eventuell kollision, så där finns ju en fördel med att enbart köra i högerfilen ;)

Inte alltid.. Om du ligger i vänster fil, och så kommer nån in i cirkulationsplatsen strax innan du byter fil och då krockar med den som precis kört in, då är det den som inte hållit på väjningsplikten. (Som gäller oavsett vilken fil du ligger i)
Nu var jag kanske lite diffus i min beskrivning, men förutsättningen är ju att båda befinner sig inne i cirkulationsplatsen i varsin fil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1166785
Om båda är inne i cirkulationsplatsen är det typ alltid den som byter fil som får skulden. Kapar han din fil är det hans fel.
av rid54
#1166794
Om det är två körfält med körfältsmarkeringar i cirkulationsplatsen, så ska man väl använda blinker om man byter körfält, dvs som "Standardpucko nr. 1" gör (fast det där med körfält har han väl inte koll på). Tyvärr verkar många tro att vita målade streck och figurer i vägbanan är nån form av dekor.
Användarvisningsbild
av joel80
#1166795
Jo.. Men även om man användar blinkers får man inte byta fil om det inte är fritt.
De som genar genom mittfilen åker såklart på skulden då dom gjort ett filbyte in i den som körde i vänsterfilen.
#1166917
Håller på att ta körkort nu och min trafikskola lär ut att högerfoten vid höger och rakt fram, ska du vänster eller ett varv så vänsterfilen. Filbytet ska göras så att du blockerar högerfilen för dom som ska köra in i rondellen före din avfart. Detta så att man inte får någon som kör in på din högersida som sedan gör att man inte kommer ut. Det är så dom lär ut det iaf :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
#1166984
joel80 skrev:Jo.. Men även om man användar blinkers får man inte byta fil om det inte är fritt.
De som genar genom mittfilen åker såklart på skulden då dom gjort ett filbyte in i den som körde i vänsterfilen.
Såklart är det så, men om den andre påstår att du gjorde allt för att försvårade hans byte och sedan gasade rakt in i hans dörr. Samt att det inte finns några vittnen så kanske inte hans försäkringsbolag är så sugna på att betala för dina skador. Jag tycker nog att försiktigthetsprincipen är att föredra i rondeller...
#1167086
frasse4 skrev:
joel80 skrev:Jag tycker nog att försiktigthetsprincipen är att föredra i rondeller...
Jag kör efter offentlighetsprincipen i rondeller. Alla skall få ta del av och få insyn i det som finns i en rondell. :)
#1167090
svergie2 skrev:Håller på att ta körkort nu och min trafikskola lär ut att högerfoten vid höger och rakt fram, ska du vänster eller ett varv så vänsterfilen. Filbytet ska göras så att du blockerar högerfilen för dom som ska köra in i rondellen före din avfart. Detta så att man inte får någon som kör in på din högersida som sedan gör att man inte kommer ut. Det är så dom lär ut det iaf :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
I många cirkulationsplatser med två filer är det också tvåfiligt där man kör ut. Om man då av t.ex destinationsanledning behöver ligga i vänsterfilen strax efter cirkulationsplatsen kan det ju vara vettigt att gå direkt från vänsterfil i cirkulationsplatsen till vänsterfil efter. Man får ta en extra koll i döda vinkeln innan man kör ut, men de som kör in från den sista utfarten man kör förbi måste lämna företräde.
#1167162
Lövet skrev:Det här med att ligga i högerfil och sedan svänga vänster i rondell som trafikskolorna lär ut numera - det är fan inte vettigt nånstans
Man svänger inte vänster i rondeller, man kör 3/4 varv i en cirkulationsplats. :wink:
Redan 1979 lärde man ut att det är bättre att ligga i ytterfil hela vägen om man är osäker.
Jag ligger definitivt i ytterfil när jag cyklar genom en cirkulationsplats.
  • 1
  • 390
  • 391
  • 392
  • 393
  • 394
  • 544

Är det bara jag som känner en viss os&au[…]

däcktätningssatsen kanske funkar fö[…]

När jag hade inne min bil här i april s&[…]

Felkod

Hej har fått upp denna felkod på min v[…]