- sön 25 sep 2016, 21:03
#1112081
Efter att den ekonomiska och praktiska verkligheten gjort sig påmind så fick jag sälja min BMW 335i coupé förra hösten. Och i vild panik vart det att handla en ny bil. Och ska det vara billigt så ska det vara något man känner till så en Volvo med framhjulsdrift manuell låda skulle införskaffas. En lagom sliten V70 2,4T -02 inom lagom avstånd till vettiga pengar hittades och inhandlades. Fast lite väl fort...
Och hur kunde jag köpa en AWD och det var så viktigt att den skulle vara framhjulsdriven? Vi hade kraftig tidsbrist när bilen kollades inför köp och när vi kom fram så var bakluckan öppen för säljaren höll på och lastade in vinterdäcken. Och jag upptäckte inte ens awd-emblemet förens jag var hemma i 'viken igen. Fick stanna direkt på första parkeringen då ena backspegelglaset höll på att lossna. Och när jag gick runt bilen för att ta loss glaset fick jag syn på emblemet... Och det stog inget i annonsen heller. Men den var i så pass bra skick tyckte att det var ju som det var när jag inte hade bättre koll själv.
Vintern gick och det började bli dags för besiktning. Hade egentligen tänkt sälja den billigt innan dess, men jag provade att åka in och den gled igenom med blankt papper. Och då började funderingarna på om den inte skulle få stanna i min ägo ett tag till. Oljebyte var bland det första som hände efter att jag kom hem med bilen, men sedan dröjde det med serviceåtgärder - till sommaren.
Den gick ryckigt och ibland kändes det som om 40hk bara försvann. Började med att byta bränslefilter, tändstift och tog en uppsättning beganade tändspolar från C70'n som gått 10.000 mil mindre i hopp om att dem skulle vara friskare. Trodde sedan att det var spjället, men sedan så kom det till slut en felkod: P0176 och jakten på trasiga slangar inleddes. Den gick lite bättre, men inte avgörande. Köpte en ny lmm från ebay som inte gjorde någon skillnad. Läste vidare på forum vilket resulterade i ett byte av bränslepump jag kommer att återkomma till i ett senare inlägg. Den gick bättre ett tag, men sedan började den tröka igen. Så till slut så bet jag ihop och köpte en ny Bosch lmm och efter det så har den gått avsevärt bättre och inga felkoder har dykt upp efter det.
Passade under bytet av alla små slangar på att byta ut slangarna till tryckröret som både såg och kändes suspekta.
Planerna närmaste tiden då? Nya vinterdäck ska köpas och plåtfälgarna är inlämnade på blästing + pulverlack. Nya stötdämpare + fjäderbenslagringar fram är också på gång. Sen visar det sig lite vad som går sönder och vad som dyker upp för vettiga pengar.
Efter att den ekonomiska och praktiska verkligheten gjort sig påmind så fick jag sälja min BMW 335i coupé förra hösten. Och i vild panik vart det att handla en ny bil. Och ska det vara billigt så ska det vara något man känner till så en Volvo med framhjulsdrift manuell låda skulle införskaffas. En lagom sliten V70 2,4T -02 inom lagom avstånd till vettiga pengar hittades och inhandlades. Fast lite väl fort...
Och hur kunde jag köpa en AWD och det var så viktigt att den skulle vara framhjulsdriven? Vi hade kraftig tidsbrist när bilen kollades inför köp och när vi kom fram så var bakluckan öppen för säljaren höll på och lastade in vinterdäcken. Och jag upptäckte inte ens awd-emblemet förens jag var hemma i 'viken igen. Fick stanna direkt på första parkeringen då ena backspegelglaset höll på att lossna. Och när jag gick runt bilen för att ta loss glaset fick jag syn på emblemet... Och det stog inget i annonsen heller. Men den var i så pass bra skick tyckte att det var ju som det var när jag inte hade bättre koll själv.
Vintern gick och det började bli dags för besiktning. Hade egentligen tänkt sälja den billigt innan dess, men jag provade att åka in och den gled igenom med blankt papper. Och då började funderingarna på om den inte skulle få stanna i min ägo ett tag till. Oljebyte var bland det första som hände efter att jag kom hem med bilen, men sedan dröjde det med serviceåtgärder - till sommaren.
Den gick ryckigt och ibland kändes det som om 40hk bara försvann. Började med att byta bränslefilter, tändstift och tog en uppsättning beganade tändspolar från C70'n som gått 10.000 mil mindre i hopp om att dem skulle vara friskare. Trodde sedan att det var spjället, men sedan så kom det till slut en felkod: P0176 och jakten på trasiga slangar inleddes. Den gick lite bättre, men inte avgörande. Köpte en ny lmm från ebay som inte gjorde någon skillnad. Läste vidare på forum vilket resulterade i ett byte av bränslepump jag kommer att återkomma till i ett senare inlägg. Den gick bättre ett tag, men sedan började den tröka igen. Så till slut så bet jag ihop och köpte en ny Bosch lmm och efter det så har den gått avsevärt bättre och inga felkoder har dykt upp efter det.
Passade under bytet av alla små slangar på att byta ut slangarna till tryckröret som både såg och kändes suspekta.
Planerna närmaste tiden då? Nya vinterdäck ska köpas och plåtfälgarna är inlämnade på blästing + pulverlack. Nya stötdämpare + fjäderbenslagringar fram är också på gång. Sen visar det sig lite vad som går sönder och vad som dyker upp för vettiga pengar.
Senast redigerad av 3 Marlboroman, redigerad totalt 0 gång.