- sön 10 apr 2016, 21:16
#1066248
Ja, hur vet man vilket system man har?
Funderarde faktiskt på hur jag tog reda på det. Jag tror jag snokade både här och där, läste lite här och lite där och la mitt eget pussel och kom fram till att jag borde ha Motronic 4.4
Sen verifierade jag det genom att titta på DME-boxen.
På min DME-box står det 0 261 203 167 och flärpar man in dessa siffror hos Bosch så säger Bosch att det är Control Unit för M 4.4.1 - så det får man nog lita på.
Jo, men en lysdiod måste vändas rätt för att ström ska flöda (och den ska lysa). Hörs ju lite på namnet - diod
För icke elektronik-nördar så är en diod en komponent som likriktar strömmen, den släpper bara igenom ström åt ett håll (jämför det med en backventil).
Det är helt rätt, Stoffy - det långa benet ansluts alltid till plus och det korta till minus när det gäller lysdioder.
Bara ett förtydligande vad jag sa angående att läsa ut felkoder på min bil med Motronic 4.4. På denna fungerar det som sagt att använda ett vanligt OBD-II verktyg att läsa ut generiska felkoder. Och det har jag använt för att snabbt läsa ut felkoder. Men vill jag ha full koll så går jag såklart in med Vol-Fcr och läser av de Volvo-specifika felkoderna.
@HBBR : Jag funderar på om du kanske har Motronic 4.4 - för då kan det vara som så att pin 3 inte har den funktionen längre utan det har ersatts av att man kopplar upp sig via Vol-Fcr eller ett OBD-verktyg.
Så börja med att ta reda på vilket motorstyrsystem du har.
Funderarde faktiskt på hur jag tog reda på det. Jag tror jag snokade både här och där, läste lite här och lite där och la mitt eget pussel och kom fram till att jag borde ha Motronic 4.4
Sen verifierade jag det genom att titta på DME-boxen.
På min DME-box står det 0 261 203 167 och flärpar man in dessa siffror hos Bosch så säger Bosch att det är Control Unit för M 4.4.1 - så det får man nog lita på.
Jo, men en lysdiod måste vändas rätt för att ström ska flöda (och den ska lysa). Hörs ju lite på namnet - diod
För icke elektronik-nördar så är en diod en komponent som likriktar strömmen, den släpper bara igenom ström åt ett håll (jämför det med en backventil).
Det är helt rätt, Stoffy - det långa benet ansluts alltid till plus och det korta till minus när det gäller lysdioder.
Bara ett förtydligande vad jag sa angående att läsa ut felkoder på min bil med Motronic 4.4. På denna fungerar det som sagt att använda ett vanligt OBD-II verktyg att läsa ut generiska felkoder. Och det har jag använt för att snabbt läsa ut felkoder. Men vill jag ha full koll så går jag såklart in med Vol-Fcr och läser av de Volvo-specifika felkoderna.
@HBBR : Jag funderar på om du kanske har Motronic 4.4 - för då kan det vara som så att pin 3 inte har den funktionen längre utan det har ersatts av att man kopplar upp sig via Vol-Fcr eller ett OBD-verktyg.
Så börja med att ta reda på vilket motorstyrsystem du har.