NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av intel
#1560804
Har kommit över en sparsamt körd V50 från 07 och bensinmotor. När jag startar den kommer motorn igång i 1-2 sekunder. Under denna tid låter den lite trött, varvtalet går först upp lite, faller sedan ner och motorn stannar. Startar jag den därefter igen kommer den igång ordentligt. Det händer inte varje gång, och oftast sker det när jag inte kört den på ett tag (allt ifrån en halvtimme till flera timmar). Vid kortare stopp än så startar den oftast fint.

Har sett att det finns många liknande trådar om detta men det verkar i huvudsak vara dieselmotorer/flexifuel, och folk som inte får igång den alls efter upprepade försök. Tråden jag tycker känns mest relevant är denna, en T5:a där luftmassemätaren verkade vara problemet. Dock tolkar jag det som att hans fordon inte startade alls även efter upprepade försök. viewtopic.php?f=31&t=165336 Jag har även hittat den här tråden där lösningen verkar vara att göra rent spjällhuset. viewtopic.php?t=116828

Vad bör man kolla först? Har dessvärre inte en felkodssökare men det är något jag skulle kunna införskaffa.
#1560845
Eftersom du är inne på det själv så kan du prova luftmassemätaren genom att koppla ut den, starta och se hur den beter sig. Den borde funka dåligt med en trasig lmm men den kanske är trött och därför funkar bra andra starten. Kontakt på luftslangen mellan luftfilter och spjällhus.

Felkodsläsare är ett måste men det räcker nästan alltid med en för 99kr på nätet och en gratisapp.
Användarvisningsbild
av HCP
#1560857
Nu gör jag en fuling, men på amerikanska forum för volvo kallas fenomenet "SSS - start - shutter - stall" och har ganska stora trådar om hur man kan gå igenom orsakerna.
#1560912
HCP skrev:Nu gör jag en fuling, men på amerikanska forum för volvo kallas fenomenet "SSS - start - shutter - stall" och har ganska stora trådar om hur man kan gå igenom orsakerna.
Tack! Det låter som de har mycket liknande problem i den tråden: https://www.swedespeed.com/threads/star ... ost-362647

Skummade igenom tråden och kontentan verkar vara att lösningen är en mjukvaruuppdatering. Är det någon som har erfarenhet av detta? Av den amerikanska tråden att döma verkar det ju vara väldigt många som har råkat ut för det, och löst det med mjukvaruuppdatering. Det verkar dock röra sig om T5 modeller, och problemet verkar ha åtgärdats 2005 med denna mjukvaruuppdatering. Har lite svårt att se att min som är från 07 inte motsvarande eller senare mjukvara vid tillverkning, och eventuellt fått nyare installerad vid service.

För att förtydliga lite: När jag vrider nyckeln till 3:an behöver jag hålla den där en-två sekunder och låta startmotorn jobba. Sedan kommer den riktiga motorn igång och varvtalet hoppar upp mot drygt 2000 rpm, för att sedan falla ned och dö. När jag sedan gör samma sak igen hoppar varvtalet upp strax över 2000 rpm, faller sedan ned men håller sig igång. Har inte riktigt hunnit utröna ifall det är exakt så de har det i den amerikanska tråden, men ska försöka göra det inom kort. Kommer ju som sagt alltid iväg med bilen vilket är huvudsaken, men bävar för att det ska bli värre om det i mitt fall är någon komponent som sjunger på sista versen.

Ska försöka få tag i en felkodsläsare.
#1560988
Jag har nu fått tag i en felkodsläsare från Jula. Den gav lite diverse fel men inget jag kunde koppla till det jag upplever, och inget vad gällde motorn. Jag noterade dock att man kunde mäta batteriets spänning med denna. När bilen varit avstängd så pass länge att spänningen var stabil låg den på mellan 12.4 V och 12.45 V. Vilket jag tolkar som lite lågt men inte allt för lågt. När jag sedan gör ett misslyckat startförsök ökar ju spänningen upp mot och strax över 13 V, för att sedan långsamt falla. När jag sedan försöker starta igen direkt efter ligger ju spänningen på minst 12.7 V, och då startar den felfritt.

Kollade batteriet och det är ett 12 V, 63 Ah och 560 A från Biltema. Ingen koll alls på hur gammalt det är, men kollar man på indikatorn på batteriet ser det ut att vara bra (grönt). Kollar jag på lite rekommenderade batterier har ju de flesta klart över 600 A i kallstartström. Tycker själv att detta känns som en möjlig förklaring, men vad tror ni? (Innan jag går och köper ett nytt)
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]