NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lea
#1560348
Hej!

Min mammas v50 har problem med kopplingen som jag undrar lite över.
körde hennes bil i helgen och lade märke till att kopplingen stannar nere i golvet efter man släppt kopplingen, att den stannar nere i golvet påverkar inte körningen alls, har fortfarande en växel i, men såfort jag behlver kopplingen igen så får jag peta upp den manuellt med tårna.

enligt henne ska detta problemet ha börjat för ca 2-3 veckor sedan.
under tiden som jag körde (ca 1h) så fastnade kopplingspedalen i golvet 3-4 gånger.
bilen har gått 16k mil.

vart ska vi börja? finns det några DIY-knep som vi kan testa innan man börjar prata om stora summor pengar?
tacksam för svar. :)
#1560378
Kan vara luft i hydrauliken. Prova att lufta kopplingen. På en del modeller behöver man speciell utrustning, annars är det enkelt göra. Om det hjälper, är felet slitage i huvud/slav cylinder, men det kan hålla länge till nästa gång.
#1560394
lennarte skrev: tis 07 nov 2023, 14:45 Kan vara luft i hydrauliken. Prova att lufta kopplingen. På en del modeller behöver man speciell utrustning, annars är det enkelt göra. Om det hjälper, är felet slitage i huvud/slav cylinder, men det kan hålla länge till nästa gång.
okej. hur går jag tillväga för att göra detta? är det något jag kan göra själv?
#1560397
Hallå,
Med stor sannolikhet slavcylinder/urtrampningslager som är boven är nog tyvärr ett stundande kopplingsbyte på gång.
Miltalet du anger så är det nog originalkopplingen som sitter.
Man kan ju bara byta slavcylinder/urtrampningslager men det vore väldigt dumsnålt eftersom man måste plocka ner växellådan, sedan håller den kopplingen antagligen så länge ni äger bilen.
Brukar alltid rekommendera kunder att byta hela kopplingen.
#1560430
MickeEng skrev: tis 07 nov 2023, 17:48 Hallå,
Med stor sannolikhet slavcylinder/urtrampningslager som är boven är nog tyvärr ett stundande kopplingsbyte på gång.
Miltalet du anger så är det nog originalkopplingen som sitter.
Man kan ju bara byta slavcylinder/urtrampningslager men det vore väldigt dumsnålt eftersom man måste plocka ner växellådan, sedan håller den kopplingen antagligen så länge ni äger bilen.
Brukar alltid rekommendera kunder att byta hela kopplingen.
vilken otur, hade själv en v50-11 som jag sålde i höst utan detta problem, som gått nästan 28k. hade kanske turen att kopplingen var bytt på den redan.
men okej, tack för infon.
#1560505
Det brukar finnas ett dräneringshål i lägsta punkten på undersidan av huset runt kopplingen. Mittemellan växellåda och motor alltså. Droppar det bromsvätska ur hålet är det med stor sannolikhet slavcylindern som läcker dvs jättedyrt att byta. Har man tur kan det vara rörkopplingen där röret går in i kopplingshuset som läcker (det var det på min gamla V70, relativt billigt att fixa) eller huvudcylindern vid pedalen. Kostnadsmässigt mittemellan..
Spana och känn om det finns spår av läckande bromsvätska någonstans. Jag körde med "blöja" av toapapper virad runt rören för att se om det blev fläckar på papperet och mycket riktigt blev det så :-)
#1560933
Erik Å skrev: ons 08 nov 2023, 18:37 Det brukar finnas ett dräneringshål i lägsta punkten på undersidan av huset runt kopplingen. Mittemellan växellåda och motor alltså. Droppar det bromsvätska ur hålet är det med stor sannolikhet slavcylindern som läcker dvs jättedyrt att byta. Har man tur kan det vara rörkopplingen där röret går in i kopplingshuset som läcker (det var det på min gamla V70, relativt billigt att fixa) eller huvudcylindern vid pedalen. Kostnadsmässigt mittemellan..
Spana och känn om det finns spår av läckande bromsvätska någonstans. Jag körde med "blöja" av toapapper virad runt rören för att se om det blev fläckar på papperet och mycket riktigt blev det så :-)
åh vilket bra tips! ska absolut göra det i veckan. tack!! :)

Hur nya bilar och vilken budget har du? Jag best&[…]

Ja, Brembo och Öhlins ju är ju hela grej[…]

Locket/kåpan sitter där på alla[…]

Ja precis, kan tycka det är lite märklig[…]