Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av konsum949
Jag har problem med min 460:
Vid kall motor så har den problem med tomgången, den går rent men jag måste stötta med gas för att den inte ska dö på tomgången. Har misstänkt elfel i tändsystemet, men gissar att då skulle den gå orent på alla varvtal.

Har lite misstankar dock:
Fel på någon tempgivare?
fel på något relä som ska styra tomgången?

Vet dock inte hur jag ska gå vidare... Kan någon komma med ideér och hjälp

Följande är redan åtgärdat:
Nytt luftfilter, ny generator, nya jordkablar från batteri, samt nya stift och tändkablar. Sitter en B20f motor i min kärra
Senast redigerad av 1 konsum949, redigerad totalt 0 gånger.
av konsum949
Jag har bytt tempgivaren, så då borde relät vara nästa anhalt. Vilken av de två som sitter vid passagerarsidan är det som bör bytas? (någon som vet vilken det är?)

Kan det vara läckage på någon slang i motorrummet?
(har kollat men hittar inget uppenbart läckage)

(jo, jag har sökt men inte hittat i forumet)
av 440 -95 1.8i
Jag skulle byta båda reläerna om jag var du, de är nog inte spec dyra på biltema.
En annan grej som du bör kolla är "tomgångsmotorn". Om du inte har den elektriska varianten så kan du plocka loss den och regöra ordentligt, kolla även slanganslutningarna till den så inte de är spruckna.
Återkom gärna med resultat
Lycka till :wink:
av konsum949
HJÄLP! :???:
Nu är det gjort jättemycket felsökning men det går inte att hitta felet.

Följande är gjort:

* Bytt till annat och rengjort hela spjäll huset.
* Bytt motortempgivaren framtill på blocket, med blått hus.
* Bytt lilla givaren på insugsgummit mellan luftfilter och spjällhus. En del böcker påstår att detta är luftmassemätaren, vissa andra påstår att det är temp givare insugsluft. Bytt är den iallafall...
* Kontrollerat slangar till MAP-sensorn och kastbytt MAP-sensor med en bil som fungerar.
* Bytt tomgångsmotorn till en annan, samt kontrollerat slangar till denna.
* kontrollerat att luftfiltret är fräscht, samma problem utan luftfilter för övrigt.
* Allmänt kontrollerat alla anslutningar och slangar hittar inget som skall vara fel.
* Alla relä jag hittar har jag kastbytt med en fräsch bil, felet hittas inte denna vägen. Kastbytt alla relä vid passagerarfötterna under handsfacket samt de i torkararmsdiket vänster sida.

Felbeskrivning i nuläget:
Motorn går rossligt vid kall motor men blir snabbt jämn. Ökar dock varv talen successivt till att ligga markant över 1300 varv/min, ibland ända upp emot 1500-1600 varv/min vid helvarm motor.

Tankar och funderingar:
1. Jag har automatlåda på bilen, kan någon givare där spöka med tomgången?
2. Finns det något annat jag borde kolla och gå vidare med?
av konsum949
Tänkte fylla på med information om vad som hänt.

1. Jag drog ny jordkabel till jordpunkten ovanpå insuget vid motorlyft-fästet.
2. Jag sprejade jordpunkten vid fördelarlocket med kontaktsprej.
3. Jag sprejade återigen ansultningskontakten till tomgångsmotorn.
4. Bytte kontakten till motortempgivaren på baksidan av motorn. (Den som går till instrumentpanelen)
Den var väldigt sliten och "ärgad"

Resultat:
Motorn beter sig mycket bättre, tyvärr så går den fortfarande lite högt vid varm motor. ca 1000-1050varv/min, hade hellst sett runt 900-950 varv/min

Går lågt men bättre vid kall motor.

Eftersom jag märker att fler har ett liknande problem så tänkte jag delge mina "fynd".
Synd att ingen här på forumet verkar känna igen detta problem eller vet exakt vad som är felet.

ps. båda relä´na som sitter vid passagerarfötterna är bytta, dessa var det inte...

Kan säga att det felet jag har är inte kopplat till varken MAP-sensorn spjällhuset eller tomgångsmotorn då alla dessa är bytta. Möjligtvis kontakten till tomgångsmotorn, men inte troligt då jag har åtgärdat denna förut utan resultat. Kom gärna med reflektioner ni som känner igen problemet med hög tomgång...
av konsum949
För att avsluta just denna felsökning så fick jag reda på felet strax före jul.
2:ans cylinder hade börjat tappa kompen. Hade kompat motorn innan men då var det bara en viss marginell skillnad i komp. på cylindrarna. Ny föll kompen på 2:an mer och mer.

Ventilproblem på avgasventilen 2:ans cylinder var boven till den ojämna gången. Ventilhaveriet var av typen "kantarell". Nåväl, jag hatar bilen men samtidigt har den varit bra så jag har renoverat toppen och passat på att byta kamremmen. Så med detta så vill jag bara säga att åtminstone på min bil kan rätt så liten förlust i komp ge tomgångsproblem.

Hej! Jag har lite spridda ytliga rostangrepp p&ar[…]

Har hittat ett företag i Östersund som &[…]

Tekniskt ska det fungera, men praktiskt? Är h[…]

Luftmassemätare, sensor s70 1999

Det är ju i så fall en insugstempgivare[…]