Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thorssa
När jag stått parkerad med handbromsen aktiverad så hör jag först hur elmotorn till handbromsen släpper på bromsen, när jag sedan åker iväg så låter det ungefär som att man skulle knäppt på en vajer med fingret, är det helt enkelt vajern som släpps eller är något galet? Låter inte så premium...
Gäller en V60 AWD -13 med elektronisk handbroms.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns ingen vajer så det måste va något annat.
Användarvisningsbild
av Thorssa
Har testat lite mer nu och konstaterat att ljudet uppstår den första gången jag rullar iväg efter att haft bilen avstängd, oavsett om jag haft handbromsen aktiverad eller ej. Efter att jag rullat iväg låter det inte fler gånger även om jag testar att stanna och rullar iväg igen samt testar att stanna, lägga i P, sedan D och sedan rullar iväg igen utan det är bara första gången jag rullar iväg efter start av bilen som det låter...
Användarvisningsbild
av PaNi
Låter det bara när bilen stått still länge? I så fall kan det kanske vara bromsklossarna som fastnat i skivorna. Låter det varje dag eller ännu oftare är det något annat.
Användarvisningsbild
av Thorssa
Var in till Volvo idag och en servicetekniker var ut och lyssnade. Enligt honom var det en spärr till växellådan som släppte, det kommer ett svagt klick från växelväljaren samtidigt. Han hade hört det på flera bilar och det var enligt honom inget man behövde bry sig om.

Skönt att inget är fel men samtidigt lite irriterande att man ska behöva ha det här ljudet...det är kanske på såna detaljer Volvo ligger lite efter de riktigt premiumbilarna...
Användarvisningsbild
av MisterMister
Min låter exakt likadant som du beskriver, precis när jag släpper upp kopplingen och börjar rulla hörs det här "plongande" ljudet. Trodde att det var något med funktionen som håller kvar bromsen efter man släppt pedalen så att man inte rullar bakåt/framåt innan man hittar dragläget. Vet inte vad det skulle finnas för spärrar i en manuell låda?
Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]