Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reverend
Jag satt och kollade lite i den har traden och tankte till lite;
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=68012

In min 2006 V70 2.5t sa kopplade jag in ett 12v uttag bak, men den at pa hela tiden och jag vill helst att den slas av med tandningen som den gor fram i bilen.
Finns det natt enkelt satt att gora det pa? A andra sidan sitter ju REM pa vanstersidan sa man kanske kunde koppla in natt pa den sidan som redan styrs av tandningen? Min tanke ar att koppla in en s.k. Dash Cam som tittar bakat sa jag behover ju inte mycket strom.

Istallet for att betala for Volvos delar sa gick jag till skroten och hittade mitt uttag bak i en Kia minivan. Den hade aven ett lock sa det blev ju perfekt. :-)-)
Bilder har: http://imgur.com/a/ZY1gm#0
Användarvisningsbild
av SvenB
Är inte det bra, att du har ständig ström? Ifall du vill ha med dig en kylbox som du har mat eller öl i. Då har du ström även när bilen inte är igång.
Användarvisningsbild
av Perc
Originaluttaget har ström hela tiden, men du får varningstext och pling i instrumentbrädan då du vrider av tändningen med en förbrukare inkopplad där bak.

Tror inte den varnar för typ en telefonladdare, men nog för större prylar typ kylboxen.
av reverend
Jaha?! Den varnar om natt drar en massa strom dar om man slar av tandningen? Det ar ju bra!
Jo, att den ar pa hela tiden ar ju bra. Inte for att jag ska ha kyl eller natt, men man skulle ju kunna koppla in en "settings-keeper" om man byter batteri eller natt.

Min tanke var mest att om jag vill ha natt inkopplat (kameran) sa slas den av nar parkerar. Nu kanske det inte ar sa aktuellt eftersom mina dashcams kom in och ar absolut skit. :D Dom ska saljas och ny ska kopas innan det ahr blir viktigt igen.
Jag borde nog studera elschemat lite och se vad jag kan hitta pa vanstersidan av bilen.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är lite inne på samma bana.. för just en dashcam som filmar bakåt. Skulle helst vilja få till det med typ 30min fördröjning. (Även vid låsning).
av Xuri
joel80 skrev:Jag är lite inne på samma bana.. för just en dashcam som filmar bakåt. Skulle helst vilja få till det med typ 30min fördröjning. (Även vid låsning).

finns ju diverse tidrelä så du kan ställa in de på ex antal minuter osv.

finns ju även skyddskretsar som kopplar infrån vid tex 11.5 volt, kan vara bra med dubbel säkerhet ibland :)
Användarvisningsbild
av joel80
Ja nått sånt skulle jag vilja ha.. Men är lite okunnig på vad jag ska ha. 12v-ström har jag pulat en del med i husvagnen och med solpaneler mm.. så lite sånt kan jag och jag kan använda en mulitmeter.

Var kan jag köpa sånna tidsrelän, hur kopplar jag in dem och om man även ska sätta en skyddskrets, (finns det de som stänger av vid högre volt? typ 12.00?) var kan man köpa det och är det simpelt att koppla in när jag väl sätter i uttaget?
Användarvisningsbild
av Camel
Perc skrev:Originaluttaget har ström hela tiden, men du får varningstext och pling i instrumentbrädan då du vrider av tändningen med en förbrukare inkopplad där bak.
Tyvärr finns inte varning på bilar med facelift (MY05-).
av Xuri
joel80 skrev:Ja nått sånt skulle jag vilja ha.. Men är lite okunnig på vad jag ska ha. 12v-ström har jag pulat en del med i husvagnen och med solpaneler mm.. så lite sånt kan jag och jag kan använda en mulitmeter.

Var kan jag köpa sånna tidsrelän, hur kopplar jag in dem och om man även ska sätta en skyddskrets, (finns det de som stänger av vid högre volt? typ 12.00?) var kan man köpa det och är det simpelt att koppla in när jag väl sätter i uttaget?

billigaste å enklaste tidrelät jag hittade lite kvickt,
http://dx.com/p/led-digital-display-cir ... 12v-249604
de räcker dock inte med enbart detta utan man behöver koppla lite mera, har inte penna å papper här nu så jag kan klura på ett schema till dig å har inte hittat någon ställbar krets till automatisk avstängnign vid tex 11 volt än heller. ska luska lite till när jag sitter på lite bättre dator

d
Användarvisningsbild
av Perc
Camel skrev:
Perc skrev:Originaluttaget har ström hela tiden, men du får varningstext och pling i instrumentbrädan då du vrider av tändningen med en förbrukare inkopplad där bak.
Tyvärr finns inte varning på bilar med facelift (MY05-).
:shock:

Lustigt att ta bort en sån funktion. Jag tyckte det var mycket smidigt.
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]