Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av v70 tdi
Hej! har en 940 sedan ca en månad!
Bilen har ecc som jag inte tror fungerar!
Knappen till AC off har varit intryckt sedan jag köpte bilen då förra ägaren sa att den har slutat att fungera så har jag inte rört knappen.
Förra veckan så tryckte jag på knappen för att kolla om den fungerade fast jag fick inte fram någon kyla så den fungerar nog inte.
Men nu har det börjat att lukta mögel i bilen, har hört att det kan bli mögel i ac paketet. Så idag köpte jag en flaska ac rengörning (CRC)
Jag gick in mellan fläkten och kylpaketet och tömde i flaskan, blev ett skumm av det. Nu var det inte så mycket skräp framme vid kylpaketet, så jag tycker att det borde sitta ett filter innan fläkten. Fast nu funderar jag på vart det sitter. Är ganska trångt under handsfacket så sitter det där så är det inte så lätt att byta gissar jag på.

Någon kanske har en bra bild på vart den sitter eller en sprängskiss.

Ska bli intresant å se om lukten försvinner, någon som har andra tipps på att få bort mögel lukt (gissar att lukten kommer från ac anläggningen)
av xxargs
Synd att den inte har kupefilter - sådan sparar evaporratorn från mycket smuts och pollen som bakterierna gillar att leva på och så småningom skapa lukten.

I och med att det börja lukta när du tryckte in knappen så verkar inte AC:n helt död då karaktäristiska lukten kommer först när lamellerna blir fuktiga pga. att evaporatorn blir kall i någon del. När AC är a stängd så brukar det inte märkas så mycket om det inte är rejält skitigt och igensatt.

Har du kollat AC-rören som går in i torpedplåten när AC är påslagen? - minst en av dessa som hör till AC:n (den smala om det är en orificer-system) bör bli betydligt kallare samt att AC kompressorn snurrar (lätt att hitta om man vet var man skall titta efter) eller snurrar och stannar i perioder. Om bilen är många år gammal och AC:n slutar först nyligen att fungera då kan det räcka med en besök hos en kylnisse och få den uppfylld för rimlig summa om du har turen att han inte hittar någon läcka.
av umekille
Biltema har en bra luktabsorber i en rund plastburk man tar locket av...
Dålig lukt=ett fat med hög kant som fylls med ättika och ställs på bilens
bakgolv och får självdunsta i stängd bil tills den är tom.
Känns bilen fuktig...köp o ställ in några torrbollar.
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högta[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]