Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pellepingvin
Hej på er.
Jag har bytt motor efter lite kamremras. Den nya motorn som jag köpte hade inte alla delar på, så som automatväxellåda å allt annat. Detta har vi efter att plockat ur hela motor vaggan plockat över till den nya motorn. Fyllt på oljor å vätskor samt monterat tillbaks motorpaketet. Motorn startar klockrent men den vill inte driva, kompisen varavade å höll på ett tag. Å rätt vad det var så junnde han köra en 8 meter, han la den i neutral å skulle stänga huven. Men då var det samma sak. Vi har ju tömmt den på olja vär vi flyttade över lådan, sedan har vi fyllt på ny olja (Biltema DX3) och när motorn är varm så visar den fullt pluss lite till på stickan. Någon som har en idé vad det kan vara?? Jag är desperat å har lagt alldeles för mycket pengar redan på dubbla kamrems ras. Tackar på förhand för svaren.
/Pelle
av rid54
Känns inte som du ger en helt klar bild av situationen. Vilken olja är fullt + lite till? Motorns? Om du menar växellådan, är det mätt med motorn igång och lådan i N? Efter att ha haft spaken i alla lägen? En automatlåda som inte driver låter som oljebrist eller totalras, så det är ju viktigt att veta vad som gäller....
av Pellepingvin
Ja jag är lite frustrerad men nu är jag lite lugnare kanske efter 3 Carlsberg :) Ja vi har haft motorn igång så den blir varm, och vi har kollat stickan till lådan. Där finns nivåer cold och hot. Olajn visar starxt över max på hot, när jag tar upp stickan. Har pratat med en annan kompis å han trodde att det kanske inte var tillräckligt med olja i klumpen som sitter på kuggkransen. ( den har garanterat ett namn, men jag vet inte vad den heter).
av rid54
"klumpen" på kuggkransen är momentomvandlaren. Den ska fyllas med olja och det gör den när allt är igång och växelväljaren i något växelläge (eller N). Det kan ta en stund och sedan ska nivån kollas igen (läge N och motor igång). Om lådan inte driver kanske man måste kolla att växelväljaren är rätt justerad (dvs man får i rätt läge).
av Henke3
om du inte kört en meter med bilen och oljan är över hot strecket har du dessutom överfyllt
även om det inte är det som gör att du ingen drivning har.
Hot och cold på stickan är växellådsoljans temp....
av *pettson*
Brukar finnas två problem som är återkommande.

Antingen är inte momentomvandlaren korrekt monterad i lådan, utan har halkat ur spår.
Eller så är den inte fastskruvad i medbringarplåten.
Ingen av dom är bra för lådan eller för drivningen.
av Pellepingvin
Tack för era svar. Jag skall få lite hjälp i kväll å titta över det hela. Jag återkommer förhoppningsvis med ett possitivt besked 8)
av anders41
Hade liknande fel på min 850 GLT, där var de vänster drivaxel som glidit ut ur sitt läge! När den inte är i sitt läge, så har du ingen drivning på bilen. Lösning...med en lite slägga och lagom lång träbit. Sätt träbiten mot kanten på den inre knuten, ett lagomt hårt slag med släggan på träbiten så att axeln trycks in i sitt rätta läge. Vore de inte för knackandet med släggan, så skulle man hör klicket från låsringen i lådan...när den faller ner i sitt spår.
Nu gäller detta en bil med manuell låda...men de är nog värt ett försök!
av Pellepingvin
Ja tack för hjälpen men det funkade inte. Så det blev så att jag sålde den som den stod. Köpte mig en XC 70 Oceanrace i stället. :D
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]