Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70-oo. Nyare karossen. Kör på rak väg och håller ratten stadigt i "rakt fram läge", bromsar och bilen drar kraftigt åt höger, gasar och bilen drar kraftigt åt vänster.
Nyligen har verkstad bytt gummibussning(ar) i höger länkarm, därefter hjulinställning med löfte om att denna inte skulle göras om dom fann någon annan defekt i hjulupphängning eller styrning. För några dagar sedan bytte verkstan skivor o belägg bak.
Efter provkörning i dag med många kraftiga inbromsningar mätte jag tempen på skivorna, bara 2-3 graders skillnad mellan skivorna på samma axel.
Svärsonens bil och han kör enbart inne i Malmö och kan inte riktigt erinra sig när felet kom ( i samband med verkstadsbesök eller om det kommit smygande).
Var skall jag leta efter felet?
BGA
Främre höger bussning hade fått påpekande flera år i rad. Hjulinställningen gjordes pga mkt snedslitna framdäck.
Verkar som verkstan endast justerat toe-in. Muttrarna i motorrummet för fjäderbensfästena var orörda. Jag misstänker att något blivit galet vid ett av verkstadsbesöken.
Kan tänka mig att bilen skulle bete sig så här om bussningarna på höger sida var utslitna så höger hjul flyttades bakåt vid bromsning och framåt vid acceleration.
Ska väl mycket till för att hjulinställningen enbart skulle vara orsaken till väldigt snedslitna däck (framdäck?).
Särskilt en felaktig toe, som då borde få effekten att bilen drar kraftigt åt ngt håll vid jämn hastighet.
Toleransen för toe är inte särskilt stor om man jämför med camber men justermöjligheten för camber är ju av naturliga skäl begränsad.
Om allt annat är OK är det därför inte heller troligt att denna vinkel är orsaken till däckslitaget.
Kan vara undermålig kvaltet på däck, felaktig dimension eller lufttryck, dåliga dämpare eller fjäderbenslagring.
Jag hade nog börjat med att byta även vänster länkarmsbussningar. Borde inte vara bortkastat, om de inte har bytts tidigare.
Jag förutsätter att verkstaden använder laserinstrument för hjulinställning istället för snöre och tumstock :wink:
Kan vara spindelled eller styrled, men mest troligt är att den bakre bussningen i vänster länkarm är dålig. När den bakre bussningen går sönder styr hjulet inåt vid inbromsning och tvärtom vid acceleration. Den främre bussningen ger inte samma symptom då de är byggda på ett annat sätt, men när den bakre går sönder så kan länkarmen fara runt som den vill.

Lyft upp och sväng åt höger så kan du kika in på bussningen. Är den dålig så ser du förmodligen att den är sprucken när du lyft upp.
Råkade ut för detta då jag köpte en nedrelänkarm från biltema till min 01:a såg likadan ut men va tokfel ( med ovanstående problem) Skall finnas 2 varianter på länkarmen mao med dess bussningar.

jag slår dig med 1år 2016 köptes[…]

Hur kom du till slutsatsen att den är trasig?[…]

Identifiering Volvofälg

Min 744 GLT 16 valve hade också M46. Jag gil[…]

Var in på Volvo hemma i byn och tänkte […]