Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vaargen
Hej,

när jag skulle dra åt handbromsen idag så ville den inte riktigt bita till så jag drog lite till och naturligtvis så drogs den av.

Hur svårt är det här att fixa själv, har dåligt med verktyg efter separation från villan så har nu typ fälgkors och några skruvmejslar :(

Finns det något ställe kring Karlstad som kan fixa sånt här billigt(student) annars?

Gäller en 940 kombi
av folkrace_89
nu blir det svårt men annars så tror ja nobel gymnasiet fixar det för lite kaffe bröd.. har du tur så är det fästet på bakaxeln som gått sönder och då är det lätt att fixa finns på biltema
Användarvisningsbild
av erikn
Troligtvis är det vajern mellan bakhjulen som gått av. Den är ganska enkel att byta. Kolla plastbussningarna som ska sitta i hålen som vajern går i ovanpå bakaxeln så att inte de är trasiga, i så fall går vajern snart av igen.
av vaargen
Ska försöka ta mig under bilen ikväll för att se efter om jag ser något, är det lätt att hitta det jag ska titta efter? Har försökt hitta några bilder på nätet som kan hjälpa mig men inte lyckats :(
Användarvisningsbild
av erikn
Av en händelse så var jag själv in under bilen idag. Jag hade köpt två, jag hade för mig att båda var trasiga. Men det var bara den ena.

Handbromsvajern som kommer från spaken är den grova uppe och den går vidare in i vänster bakhjul. På den sitter en "växel" där vajern från höger bakhjul är ansluten.

Bild

Ovanpå differentialen går vajern genom ett hål. Det är där jag ska sätta dit plastbiten så att inte vajern skavs. Ovanför hålet skymtar ett av mina hatobjekt på denna modell av bil. Tankarmaturen :-(O)

Bild

Till höger på bakaxeln så sitter nästa hål som vajern går genom.

Bild

Plastbiten.

Bild

Som vanligt när jag håller på så har grejorna rostat fast... Normalt använder jag då mitt universalmedel värme, men här vågade jag inte det då dels vajern har gummi runt, dels går kabeln till givaren i diffen (hastighetsmätare och ABS) där. Så det fick bli andra universalmedlet, VÅLD. Två polygriper och vrida och bända.

Bild

Tyvärr har jag inga bilder för hur vajern sitter inne vid bromsbacken. Det är en manick med ett par leder som är bånglig som sjutton att få ut, skivan för hjulet sitter i vägen. Ofta har den också rostat ihop, vilket gör den ännu krångligare att få ut. Jag har för mig att man flyttar över den till nya vajern, det var två år sedan jag bytte.
av vaargen
Tack, nu fick jag bra uppfattning om vad jag skulle leta efter :)

Tyvärr så var vänstervajer helt av, men höger såg ok ut, men ska man byta båda samtidigt ändå pga slitage eller är det ok att bara byta den trasiga?
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att kunna svara på det. Men ser den bra ut i anslutningsänden så skulle jag nog låta den vara kvar, med tanke på hur jävlig den där led-grejen kan vara att få ut.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]