Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Detta är mitt första inlägg i detta forum. Jag är en relativt nybliven ägare till en Volvo 850. Jag har inte haft många bilar tidigare och jag kan mycket lite om dessa maskiner (trots att jag är ingenjör). Jag har en 854-556 GLT från 1993 (automat).

Först lite om bilen och vår historia tillsammans. Jag köpte den i maj 2011. Den hade fått underkänt på besiktningen cirka en månad tidigare på grund av "motor, oljeläckage", men ingen ny besiktning behövdes. Den förre ägaren sa att en kompis som var mekaniker plockat isär hela motorn för att fixa oljeläckaget - han visade till och med några foton i sin iPhone. Allt fungerade bra när jag testkörde, jag valde att tro på honom och köpte volvon. Jag märkte en del saker ganska snabbt, för det första drack den ovanligt mycket olja, men inte bara det utan även mycket bensin. I båda fallen cirka dubbelt så mycket mot vad som är normalt. Eftersom jag inte åker några längre sträckor innebar det inga större kostnader så därför körde jag vidare så. Efter cirka ett år fick jag problem med att bilen stängde ned när jag bromsade in och hastigheten kom ned under 30 km/h. De två första gångerna detta hände startade bilen igen utan problem, men den tredje gången var den död. Bara startmotorn fungerade, den gick runt och runt utan att något annat hände. Hösten kom och jag ställde bilen i parkeringen, och där stod den i några månader. För två dagar sedan lämnade jag in den på en verkstad här i staden och de gissade på att det var tändspolen som gått sönder. Jag vet inget om bilar, men jag hade kollat felkoderna innan bilen dog så jag visste att det var något fel med kamaxelgivaren. Jag berättade det för mekanikern. Och mycket riktigt, han testade tändspolen först men den fungerade. Han bytte sedan kamaxelgivaren och då startade bilen som vanligt igen (efter att ha fyllt på motorolja, den var helt slut). "So far so good"! Men när jag hoppar in i bilen märker jag att lampan som anger att det är något fel med motorelektroniken lyser (den hade aldrig lyst förut). När jag kommer hem nollställer jag och kollar felkoderna, jag får då följande resultat:

A1: 3-3-2
A2: 1-2-1
A3: 0-0-0
A5: 0-0-0 (helt i sin ordning, då bilen inte har turbo)
A6: 3-1-4
A7: 1-2-2

Ni förstår säkert att jag nästan trillade ned i motorutrymmet! För på ren svenska säger alltså felkoderna i min Volvo nu följande:
Det är något fel på automatlådan, men gud vet vad (trippel-kollade när jag tittade på just denna lysdiod, för den felkoden finns inte). Bränslesystemet mår inte helt bra eftersom lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig. Bilen saknar ABS enligt datorn (trots att bilen naturligtvis har ABS, mycket märkligt). Den helt nyligen utbytta kamaxelgivaren (från skroten och bytt på verkstaden) saknar eller ger felaktig signal. Avslutningsvis, motortemperaturgivarens period är för lång.

Kan allt detta verkligen stämma? Hur skall man tolka detta? Och om alla dessa fel stämmer, vad rekommenderar ni att jag skall göra? Jag behöver veta innan jag tar den till Bilprovningen.

Tacksam för alla tips, idéer och reflektioner.

"Yours faithfully".
Senast redigerad av 2 Atruisten, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av darkien
felkod 3-3-2 på a1 är efter lite googlande 3-3-2 Brott på kretsen för soleniod SL

testa nolla felkoderna sen ut o kör o se vilka som återkommer
av Droopy
Med tanke på att det idag är 740 pengar på 850 så skulle jag inet lägga en krona på den utan inhandla en annan. om jag nu absolut vill ha en 850.
av Atruisten
darkien skrev:felkod 3-3-2 på a1 är efter lite googlande 3-3-2 Brott på kretsen för soleniod SL

testa nolla felkoderna sen ut o kör o se vilka som återkommer
Tack för tipset att nolla felkoderna. Jag trodde nämligen att jag gjort det, men efter närmare granskning upptäckte jag att jag inte lyckades första gången. Nu har jag lyckats nolla felkoderna men inte hunnit köra något. Jag återkommer när jag kört lite och kollat felkoderna igen. Det blir spännande.
av Atruisten
Droopy skrev:Med tanke på att det idag är 740 pengar på 850 så skulle jag inet lägga en krona på den utan inhandla en annan. om jag nu absolut vill ha en 850.
Att inhandla en annan 850 skulle troligtvis lösa en hel del av problemen, men det är inte ett ekonomiskt gångbart alternativ.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Droopy skrev:Med tanke på att det idag är 740 pengar på 850 så skulle jag inet lägga en krona på den utan inhandla en annan. om jag nu absolut vill ha en 850.

Ja, det är ju ett bra tips. Sälj en bil med fel, och köp en likadan med massa andra dolda fel istället :roll:

Är OP's bil i bra skick och denne trivs med den är det bara dumt att byta bort den mot ett nytt objekt istället för att fixa den nuvarande.
av Atruisten
STATUS

Hej igen, jag körde bilen en stund idag, på lite olika vägar i 30-110 km/h. Vet inte hur mycket man ska köra, men bilen går utmärkt nu, och väl tillbaka på parkeringsplatsen kollade jag felkoderna och fick denna gång följande resultat:

A1: 3-3-2
A2: 1-1-1
A3: 1-1-1
A5: 0-0-0
A6: 1-1-1
A7: 1-1-1

Alltså helt annorlunda resultat än förra gången. Och vilken förbättring! Efter en stund på motorvägen slocknade dessutom "lamdalampan". Jag hoppas att det inte dyker upp några fel när jag kört lite mer.

Jag undrar nu om någon berätta vad det kan vara som orsakar 3-3-2. Vilka är symtomen när man har den felkoden?
av Atruisten
darkien skrev:kan finnas nått i denna har inte hunnit läsa igenom den men kanske kan ge en hint på felkod 3-3-2 http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic ... gnosis.pdf
Tack för länken! Har studerat dokumentet lite snabbt. Enligt den finns det 4 stycken solenoider: (1) Lock-Up Solenoid, (2) Line Presure Solenoid, (3) No. 1 Shift Solenoid, and (4) No. 2 Shift Solenoid. Samtliga är tydligen utanpåliggande (se Fig. 2), vilket i teorin betyder att de går att byta. Men jag undrar om någon vet vilken av dessa fyra felkoden 3-3-2 åsyftar.
Senast redigerad av 1 Atruisten, redigerad totalt 0 gånger.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]