Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Jag upplever att min V70 -04 170hk (14500 mil) har blivit slöare. Jag måste gasa ganska bra i uppförsbackar och omkörningar bör planeras noga. I bland tycker jag att motorn går "svajigt" vid full gaspådrag, vad kan ha hänt? Jag har även ett missljud inifrån katalysatorn (tror jag), något verkar ha lossnat och skramlar, men i bland tystnar det, kan detta ha att göra med att motorn upplevs slöare? Bränsleförbrukningen verkar vara oförändrad. Tacksam för tips ..
av CarlRo
mbc skrev:Har du oljud i katen så byt den.
Tät kat är ju inte ovanligt, då blir den slö.
En katalysator är ju svindyr, vågar man köpa en begagnad som inte gått alltför långt?
av dalldall
på dom milen borde inte katten vara slut! kolla annat innan! kanske sämre kvalite på nyare, men förr gick kattarna både 30 o 40 tusen mil utan problem.
av CarlRo
dalldall skrev:på dom milen borde inte katten vara slut! kolla annat innan! kanske sämre kvalite på nyare, men förr gick kattarna både 30 o 40 tusen mil utan problem.
Grejen är att det låter om katalysatorn, något skramlar/ sitter löst i den, annars så borde den inte vara slut på dessa mil. Något har väl "släppt" i den och det kanske kan påverka prestandan, inte vet jag?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Isåfall om någon av kattens interna plåtar som lossnat och lagt sig illa till så den blockerar genomströmningen.
Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]

Dashcam

Är det någon som har installerat en dac[…]