Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej.
har en Volvo 740 gl 88 med b230f motor, som inte startar nu, det började med att han ryckte när man körde å efter ett tag gick han som en påse skit å gren röret glödde, å nu startar han inte, har bytt hela fördelaren, kollat så kammen står rätt, bytt data boxen till bränslet, bytt bränsle relä, relät vid expandtionskärlet, bytt tändmodul. bytt tändstift. och kollat soppa pumpen, har gnista och bränsle. det hoppade igång och gick en liten stund när jag lossade bränsle slangen till spridarna.
hjälp!
Arne skrev:Kolla så hall-givaren är ok. eller så den sitter på plats.
Sitter ingen hallgivare på den.
Vevaxelgivaren kan det vara som spökar, den sitter i bakkant på blocket. Under fördelaren.
Vanligt fel att de går sönder, du får bort den med 10mm lednyckel utan bekymmer.

Edit.
Du har inte gjort ett motorbyte eller något? Om så, så kan det vara sitt svänghjul som inte är nollställt.
Han har gnista ju så det kan knappast vara vevaxellägesgivaren eller hallgivaren om han har en sån.
Rör sig din varvräknare vid start så ska vevaxellägesgivaren vara fungerande. Då är det nåt annat fel på bilen.
Sätt på motorvärmare och testa sedan. Eller värm upp motorn med värmefläkt på något bra sätt eller ta och bogsera in bilen i varmgarage och se om den startar sedan.
Jag tror din motortemp givare är kass. Byt den och testa.
Senast redigerad av 3 sicnarf, redigerad totalt 0 gång.
tämpgivaren har jag ej bytt. gick ej å starta efter att den stått i varm garage. men han startade till när jag tog bort säkringen för soppa pumpen. och när jag sätter tillbaka säkringen å det kommer fram soppa så startar han inte.
är det en -88a prova att ta bort kontakten på tempgivaren. Om det är fel på
den kan den tro att motorn är kall och spruta in bränsle fast motorn är varm.
på den har den enda uppgiften att mäta tempen på motorn till bränslesystemet
ej till tändningen.
Köpa en tidig XC90?

Jag har en tidig XC90 D5 2016 köpt ny som har[…]

Volvo car UX

Jag vill verkligen uppmana alla som inte är n[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänker[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]