- ons 05 dec 2012, 21:16
#706409
Hej,
Jag har en XC60 - 09, D5.
Köpte den begagnad förra sommaren (Aug 2011). När hösten kom visade det sig att dieselvärmaren inte fungerade.. Inte bra, men lyckades få ut det på bilförsäkringen, och fick den bytt i December 2011. Volvo satte då in den mer moderna Termotop Evo eller vad den nu heter.
Men fråga; Hur varmt ska det normalt bli i en Volvo xc-60 när dieselvärmare körs?
Anledningen till att jag frågar är att jag inte alls är nöjd med värmen när man slår på värmaren och låter den gå säg 30-40 minuter.
Förra vintern när det var minus 20 grader ute, testade jag att köra värmaren i 40 minuter. Då var det fortfarande minus - 4 grader i kupén. Känns som något är fel. Men samtidigt så mäter verkstaden upp att det efter 30 minuter kommer luft som är 52 grader varm ur ventilationen, men det blir aldrig varmare än så (när det är +-0 grader ute). Så det verkar ju som att det produceras värme.
När bilen väl startar så blir det rätt snabbt varmt. Det känns som;
1) Fläktarna i bilen inte driver ut värme i bilen (när bilen startas blåser det naturligtvis mer) (not: har nytt, full-laddat batteri)
2) Eftersom volvo moterar värmare så att de värmer motor först så ska först motor bli varm innan någon värme kommer inne i bilen
Men det är oerhört irriterande att varje morgon / eftermiddag när man ska till/från jobbet sätta sig i en kall bil.
Särskilt då det första jag gjorde var att motera telefonstart till värmaren för en massa pengar.
Någon som har någon erfarenhet av liknande?
Någon som vet vad som är "normal" värme i en volvo när dieselvärmare körs?
/Erik
Jag har en XC60 - 09, D5.
Köpte den begagnad förra sommaren (Aug 2011). När hösten kom visade det sig att dieselvärmaren inte fungerade.. Inte bra, men lyckades få ut det på bilförsäkringen, och fick den bytt i December 2011. Volvo satte då in den mer moderna Termotop Evo eller vad den nu heter.
Men fråga; Hur varmt ska det normalt bli i en Volvo xc-60 när dieselvärmare körs?
Anledningen till att jag frågar är att jag inte alls är nöjd med värmen när man slår på värmaren och låter den gå säg 30-40 minuter.
Förra vintern när det var minus 20 grader ute, testade jag att köra värmaren i 40 minuter. Då var det fortfarande minus - 4 grader i kupén. Känns som något är fel. Men samtidigt så mäter verkstaden upp att det efter 30 minuter kommer luft som är 52 grader varm ur ventilationen, men det blir aldrig varmare än så (när det är +-0 grader ute). Så det verkar ju som att det produceras värme.
När bilen väl startar så blir det rätt snabbt varmt. Det känns som;
1) Fläktarna i bilen inte driver ut värme i bilen (när bilen startas blåser det naturligtvis mer) (not: har nytt, full-laddat batteri)
2) Eftersom volvo moterar värmare så att de värmer motor först så ska först motor bli varm innan någon värme kommer inne i bilen
Men det är oerhört irriterande att varje morgon / eftermiddag när man ska till/från jobbet sätta sig i en kall bil.
Särskilt då det första jag gjorde var att motera telefonstart till värmaren för en massa pengar.
Någon som har någon erfarenhet av liknande?
Någon som vet vad som är "normal" värme i en volvo när dieselvärmare körs?
/Erik