Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olgaus1993
Hej!

Har försökt fixa problemet att 850in läcker vatten (men de finns ingen böl på golvet) kör man långa sträckor så försvinner inte vatten men korta sträckor måste jag fylla på varje dag ett par gånger (beroende på hur mycket jag kör). Oftast när jag ställer in bilen efter lång körning så är vattnet kvar men dagen efter så är expansionskärlet tomt igen. Men det är ingen böl på golvet och hittar inga läckor, jag har nyligen bytt: Kylare, dom stora tjocka slangarna från och till kylaren, vattenpump och värmepaket(allt nytt ofc) men fortfarande samma sak. Bilen går ju inte illa, hittar inge vatten i oljan, möjligen att bilen ryker något mer än normalt.
Komptesta motorn för ca 1 månad sen men de visa bara posetivt.
Håller på bli galen, vad kan felet vara????
av *pettson*
olgaus1993 skrev:Hej!

Har försökt fixa problemet att 850in läcker vatten (men de finns ingen böl på golvet) kör man långa sträckor så försvinner inte vatten men korta sträckor måste jag fylla på varje dag ett par gånger (beroende på hur mycket jag kör). Oftast när jag ställer in bilen efter lång körning så är vattnet kvar men dagen efter så är expansionskärlet tomt igen. Men det är ingen böl på golvet och hittar inga läckor, jag har nyligen bytt: Kylare, dom stora tjocka slangarna från och till kylaren, vattenpump och värmepaket(allt nytt ofc) men fortfarande samma sak. Bilen går ju inte illa, hittar inge vatten i oljan, möjligen att bilen ryker något mer än normalt.
Tja har du inget läckage så har du inte fyllt systemet som man ska göra. Utan du håller på att efterfylla systemet ständigt nu.
Det enklaste är väl att provtrycka systemet och se om trycket är stabilt eller om det sjunker. Samt göra testen varm och kall.
(Ska inte vara känslig nu men .. böl? Här i östergötland är böl att någon gråter ljudligt. Samt att vatten samlas i pöl. ;-// )
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Har du kollat genomföringen på båda sidor om brandväggen? Min läckte i plasten där. Menar ledningarna som går från motorrummet in till värmepaket. Ny genomföring kostar 436 kronor på volvo om det är den. Och packningarna sitter med, inget man behövde beställa vid sidan av. Sen kanske du ska passa på att som han ovanför skrev komptesta. Då bör du ju märka vart det läcker. Kärlena brukar ju kunna spricka med, hur ser det ut runt termostaten? Samt övriga slangkopplingar?
Användarvisningsbild
av olgaus1993
*pettson* skrev:
olgaus1993 skrev:Hej!

Tja har du inget läckage så har du inte fyllt systemet som man ska göra. Utan du håller på att efterfylla systemet ständigt nu.
Det enklaste är väl att provtrycka systemet och se om trycket är stabilt eller om det sjunker. Samt göra testen varm och kall.
(Ska inte vara känslig nu men .. böl? Här i östergötland är böl att någon gråter ljudligt. Samt att vatten samlas i pöl. ;-// )
Okej, ska kolla de. Hahahaha var trött när jag skrev detta så tänkte liksom inte. Hur provtrycker man ett system?
Har du kollat genomföringen på båda sidor om brandväggen? Min läckte i plasten där. Menar ledningarna som går från motorrummet in till värmepaket. Ny genomföring kostar 436 kronor på volvo om det är den. Och packningarna sitter med, inget man behövde beställa vid sidan av. Sen kanske du ska passa på att som han ovanför skrev komptesta. Då bör du ju märka vart det läcker. Kärlena brukar ju kunna spricka med, hur ser det ut runt termostaten? Samt övriga slangkopplingar?
Allt sån är kollat. genomföring bytes när värmepaketet bytes, har komptestat motorn för någon månad sedan och då var allt ok. Termostaten bytes förra veckan. Bilen var även inne på mekonomen verkstad och dom hitta även inget läckage.
av *pettson*
Hur svårt kan det vara?
Börja med att fråga verkstan om dom kan utföra testet. Be dom berätta hur man gör. Berättar dom nåt annat än nedanstående? BYT VERKSTAD! Gör så tills du hittar en.
Vatten fylls på till fullt.
Systemet pumpas upp med tryck.
Man håller koll på visarna. Sjunker det synligt över en kortare tid är det bara att börja leta yttre läckor.
Inga yttre läckor? Dags att riva invändigt för kontroll.
Inga inre läckor i bilen? Skruva ur tändstiften..
In med LCD kamera i varje tändstiftshål. Finns där vatten?

Om inget hittas där så upprepas det med varm motor.
Inget ovanligt med kylargavlar som läcker sakta sakta så det förångas hela tiden.
Inget ovanligt med läckande tätning i vattenpumpen.
Inget ovanligt med läckande anslutning på slangen över växellådan.
Inget ovanligt med läckande expansionskärl eller lock.

Hittas inget nu blir det långtest.
Bilens tryck pumpas upp över helgen. Låt den stå, leta igen på måndag. Då bör det synas mycket tydligt.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
*pettson* skrev:Hur svårt kan det vara?
Börja med att fråga verkstan om dom kan utföra testet. Be dom berätta hur man gör. Berättar dom nåt annat än nedanstående? BYT VERKSTAD! Gör så tills du hittar en.
Vatten fylls på till fullt.
Systemet pumpas upp med tryck.
Man håller koll på visarna. Sjunker det synligt över en kortare tid är det bara att börja leta yttre läckor.
Inga yttre läckor? Dags att riva invändigt för kontroll.
Inga inre läckor i bilen? Skruva ur tändstiften..
In med LCD kamera i varje tändstiftshål. Finns där vatten?

Om inget hittas där så upprepas det med varm motor.
Inget ovanligt med kylargavlar som läcker sakta sakta så det förångas hela tiden.
Inget ovanligt med läckande tätning i vattenpumpen.
Inget ovanligt med läckande anslutning på slangen över växellådan.
Inget ovanligt med läckande expansionskärl eller lock.

Hittas inget nu blir det långtest.
Bilens tryck pumpas upp över helgen. Låt den stå, leta igen på måndag. Då bör det synas mycket tydligt.
Du bor ju nära mig (iaf inom samma län haha), har du tid?
Användarvisningsbild
av olgaus1993
Sunschreem skrev:Locket på kärlet är åtdraget som det ska samt håller tätt upp till trycket den ska öppna vid?
Japp köpte ett kärl idag och tänkte byta de imorn så får vi se, åkt ganska långt dom senaste 2 dagarna runt 75 mil om mätarn visar rätt. Den har sjunkigt typ 1 cm ner bara och då kördes bilen mycket i Stockholms city. Då den brukar dra mer vid kortdistans körning än långdistans. Då kolla jag i för sig vid varm motor, får se resultaten imorgon då motorn har kallnat.
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]