Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jottix
Hejsan! Jag har en S60 T5 -01, påväg hem ifrån Linköping i lördags när jag skulle köra på E4an och accelerera så trodde jag först att däcken spann när jag tryckte på 3an, för det var rätt blött, sen hände samma sak på 4an, då visste jag att det inte kunde vara däcken.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men kan försöka. När man trycker på plattan och laddet börjar komma, då vill varvar det bara iväg, men det händer inget accelerationsmässigt. Detta även när motorn är "kall"(varit igång några minuter så den hinner bli lite varm och kan ladda). Gäller alla växlar.

Jag öppnade motorhuven när jag kom hem och kollade så jag inte hade råkat ut för oljespill, men icke. Hört att kopplingen ska vara en dyr del att byta på en S60 då det ska vara rätt stort ingrepp för att byta.

Tips på vad jag kan köpa för ny koppling som håller bättre för lite hårdare körning? OBS bilen är inte trimmad.

tacksam för svar!

mvh
Vet ej om R-kopplingen passar. Är din bil orginal så behövs inte mer än orginalkoppling. Jo växellådan måste ned. Du får väl räkna med 12-13 tusen :cry: Många dödar sina kopplingar pga avv de ligger och segdrar på låga varv. Inte full gas innan 2500rpm säger jag.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]