NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrEas
Hej alla, har precis blivit med Volvo för första gången i mitt liv, och har lite funderingar kring larmet.
Det har varit lugnt runt bilen när larmet gått, stått på vår uppfart eller på frugans jobb.
Har kikat runt på forumet ang. larm som går utan orsak. Oftast pekar det på rörelsesensorn i kupen.
Hade bilen på service i fredags, och bad dem ta ut en lista på vilken sensor som löst ut larmet.
Oftast och de 3 senaste gångerna är det förardörren som löst ut.
Fick offert på verkstaden på ca 3500 för byte av låsdelar. Garanti ville de inte ta det på då bilen gått 11500 mil.
Nån annan som råkat ur för något liknande, och kanske har en billigare lösning?
Larmet har gått 3 gånger sen vi fick bilen för 2 månader sen, så det är ju inte jätteofta, men inte så kul för grannarna om det går mitt i natten.

Tack för ett bra forum

--Andreas
av agusta44
Kan vara själva "sirenen" som börjar ge sig, brorsans V70 -06 bettede sig snarlikt och det visade sig vara "sirenen" som va boven.
:lol:

Tror han gav 1500:- för ett byte på Volvo, kommer dock inte ihåg vilka felkoder han fick.

//MVH
av MrEas
Tänkte bara berätta fortsättningen på denna historia.
Nån vecka efter jag skrev första inlägget här så la generatorn av. Kopplade bort batteriet och tog ur generatorn och lämnade in den på reparation.
Det var helg och lite annat som drog ut på tiden, vilket gjorde att bilen stod strömlös en vecka.
Skruvade tillbaka allt runt 20:e september och allt funkar fint nu, bilen har alltså inte larmat på 2 månader.
Kan något ha blivit nollat/återställt när bilen var strömlös?
Hoppas detta håller i nu.

--Andreas
av ptrj
Mitt batteri tyckte livet sög efter ett par dagar med -27 och kallare. Larmet gick igång lite hur som,minst en gång i veckan, tills jag bytte batteri ett ½-år senare. Batteriet visade inga svagheter förutom att det tog tid att återhämta sig efter en liten urladdning.
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]