Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej

Min svärfar har problem med felkoden att bilen får för mycket eller för lite bränsle, kommer inte exakt ihåg vilken det var nu men har för mig att det var att den går för "fett".
Det började med att LMM gick sönder och gav felkod på den. Bytte den och felkoden för LMM försvann men några dagar efteråt så kom den nya felkoden att den går för "fett".
Vi har felsökt så gott vi kan men hittar inga problem.
Symptomen är INGA alls förutom att motorelekroniklampan tänds med felkoden. Drar inte mer bränsle, motorn ger bra prestanda.

Vi har kollat alla vacuumslangar gå gott vi kan inkl. småböjarna osv. Har visuellt kontrollerat slangarna och bytt ut 1st. Har även provat med startgas men bilen reagerar inte på det.

KAN lambdasonden strula till det? Körde Live Data på bilen vid tomgång och den bakre sonden korrigerar inget och det betyder att katalysatorn är OK iaf?
Den främre rör på sig hela tiden mellan 0.3V och 0.9V om jag minns rätt, vet inte om värdet var V eller inte dock.

Kollar runt lite på laga.se och biltema osv efter lambdasonder men tex laga.se skriver inte ut om sonden är främre eller bakre såsom tex Meca osv gör.
Är det "SAMMA" sond till främre och bakre eller är det helt olika?

Tack på förhand.

Finns mer att läsa i Teknikens värld, V[…]

Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]