Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940turbo
har en 744 -88 (ABS) AUTOMAT

Eftersom bromspedalen går nästan ner i botten och bromsverkan känns tveksam (jaaaa mycket riktigt man kör inte med en sådan bil så behövs inte påpekas:) ) finns vätska i behållaren och har inte sett något läckage. Det går att få pedalen hyffsat stum med motorn avstängd.
Var börjar man kolla? Kan luft i systemet ge detta symptomen? (Var kommer då luften ifrån om inte finns läckor?) Servon dålig? Huvudcylinder dålig?
av effok
Finns tre saker jag kan komma på det är.
1 Luft i system fast pedalen känns svampig då(oftas)
2 Någon slang som är dåligt så att den sväller som en ballong vid bromsing
3 Huvudcylindern är kass(Går å byta packningarna i den)

Har du bromsat hårt å mycket med den? bromsvätskan kan ha kokat om den är gammal.
Har råkat ut för samma fel. Var ute och åkte en dag och när jag bromsar tar pedalen nästan i golvet med dålig verkan samt att kretslampan tändes varje gång jag bromsade. Kan tillägga att min bil är en 85a och saknar givaren för låg nivå i behållaren som var och är full med olja.
Bilen fick stå i drygt en timme sen har det aldrig hänt igen.

Eftersom det mesta i bromsväg är bytt (belägg, ok, slangar, mm) så antar jag att huvudcylindern strular på min bil
Kört en mil sen hämtade den så vet ej riktigt om blivit sämre, rullat lite på parkeringen, trycker man den i botten i 5km/h typ så kanske den låser något hjul.. alltså dålig bromsverkan.. för vanlig bromsning = glöm det, lång stoppsträcka i bara 20 km/h
päpplet skrev:Låter som en milesmätare om du har dubbla skalor. 256000 miles = ~41000 mil
lagom då ju ;) ajja byta motor och låda ska inte va raketforskning på dessa. inte som det andra svenska märket ... :o
av 940turbo
gått över bromsarna fram (bytt till andra däck), ser inga läckage på marken, pedalen känns stum när motorn av ( symptom på själva servon jävlas, är??) enda som reagerade på var en luftningsnippel hade lite bromsvätska innanför gummi hättan dock verkar den ej ha blivit öppnad på länge. bak återstår men inga läckage fram (förrutom föregående) och inget på marken.
bilen är påställd och körd lite, sluta med fixk riva höger sidan motionera kolvarna, blev riktigt överhettattat bara på en kilometer, så motionerade kolvarna lite.. men men nu orkar den inte trycka ut dem... så lutar åt ett kasst ok och huvudcylinder?
Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]