Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gubbräser
Egentligen inget problem, men något jag lagt märke till.. Faktiskt en ganska löjlig iaktagelse, men är man pedant så är man

Har två Volvo-klossar i familjen, en 245;a från 1987 med B230f och en nyligen införskaffad 945;a som har lite "rullande renovering" status, gillar att pilla lite med bilarna och 240;in är i väldigt bra skick trots snart 90.000 mil på mätaren(!) Tycker att de 34000 som 940;in gått är lite smått, så jag irriterar mig på att den gamle startar i stort sett när man tar på nyckeln, detta i alla väderlekar - testat ner till -35 minus då säkringen till motorvärmaren löst ut och jag för tillfället saknade kupévärmare, så felet uppdagades inte riktigt i tid. Milkostnaden har varit horribel med ett snitt på 0.8 på långstyrningar, två sotningssatser har gått åt och vid 65000 så bytte jag lager och ringar :)

945;an kräver att man drar runt motorn i kanske 2-3 sekunder max innan den startar, oavsett varm eller kall motor. Har nu klurat ut att det nog beror på stressfläkten som ligger och myser där till höger om motorn, kan det stämma? Jag menar, den har trots allt lägre grundkomp, kan det ha något med saken att göra?

Kan tillägga att eftersom jag lyckats kräma ur nästan 90000 ur en B230 så har jag i alla fall lite koll på detdär med service, jag har inte heller har någon större erfarenhet av Volvo's turbomodeller frånsett en V70 T5 som köptes ny och bara fick rulla 5500 innan en hjullastare backade på den med smärre plåtskador och inlösen som resultat. Ersättningsbilen avyttrades, lån löstes och en riktig volvo med rödblockare införkaffades, kan inte åka småbil med en hel hög ungar och hundar.

Stift osv är relativt nybytta, har inte rört spridare/filter/pumpar (ännu) eftersom i alla fall filtret ser hyffsat nytt ut. Tänkte ställa denna lite löjliga fråga innan jag river bilen och byter hela bränsle och tändsystemet. Har inte ägt bilen så länge, och servicehistoriken är väl ganska god om man får tro på de kvitton som skickades med i handskfacket men litar egentligen bara på mig själv i alla fall :)
av Gubbräser
Inser nu att jag har väldigt korta sekunder. Startmotorn hinner "ta i" en fyra fem gånger innan den snurrar igång, om ni förstår vad jag menar, kanske inget problem egentligen, men är lite skadad....

Var rätt fräsch bil redan vid köpet, men nu har vi nya bussningar i fram & bakvagn samt passade på att byta dämpare, fjädrar och bromsar runt om då det mesta redan skruvades löst vid bussningsbytet. Om ni vill ha tips på hur man får motorn att snurra problemfritt i 90000 mil så rekommenderar jag att verkligen följa volvo's serviceanvisningar och att jag i de flesta fall använt original reserv och utbytesdelar. Det är inte ens speciellt mycket dyrare än tex. Feltema's saker, men det känns bättre om det står Volvo på kamremmen, bromsbeläggen och oljefiltret.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Varmt välkommen till forumet.

Jag känner att så länge startmotorn gör det den ska så får den sitta kvar men vist jag tycker också det är kul att köpa nya delar på Volvo och byta ut.

Men vissa saker går det att spara pengar på tex jag hjälpte ena brorsan i helgen med hans 945 ltt då var det bromsarna oken bak som var tråkiga hål i gummitätningarna och säkert rostiga kolvar men vi åkte till biltema och köpte nya för 599:- st och med nya biltema skivor och klossar så får man hoppas att bilen stannar när man trycker på pedalen.
av Gubbräser
Servar bromsarna två ggr per år, när jag lägger om till vinter resp. sommardäck så mig veterligen har jag aldrig bytt annat än klossar/backar på någon bil jag haft. Bor och verkar iofs i den landsändan där vi bara saltar maten, inte vägarna så rostproblem är relativt ovanligt, även om det också kommer som ett brev på posten om man slarvar med underhållet på grejorna. Tar man ändå av däcken så rör det sig om max 10 minuter per hjul i extratid om man måste lägga ner för att ge bromsarna en snabb översyn, kolla slangar, belägg, tätningar osv. Hittar man det innan det visar sig som kärvande bromsar så blir allt mycket enklare. Gör även en massa idiotiska småsaker som nog skulle resultera i att jag skulle få någon form av bokstavssjukdom om det sattes under utredning :) Ser till exempel alltid till att gängorna på alla hjulbultar/muttrar är rena, och då menar jag riktigt rena, innan jag monterar tillbaka hjulen. Brukar även kladda lite färg på bromssköldar/ok med jämna mellanrum - inte för att det ska se snyggt ut, men det hindrar rost från att växa fast. Kör själv med vanlig maskinemalj/hammarlack som tål att målas på även om det är lite smuts och bromsdamm ivägen. Använder silikonsmörja på slangar och gummitätningar, inte så noga på fabrikatet men oftast ur Würth eller Berners produktsortiment eftersom jag får tag i dessa på jobbet genom löneglidning ;)

Är kanske överdrivet pedantisk kan man tycka, men det funkar bra som en sorts arbetsterapi.

Frågan kvarstår, är det normalt på B230FK att startmotorn måste "ta i" 4-5 ggr innan den pruttar igång?
av Gubbräser
dalle76 skrev:samma här iofs b230 ft (ltt) 1998 tycker också att startmotorn behöver dra onödigt länge jämfört med min gamla 245 b230a 1986a.
Skönt att höra att fler har iakttagit detta! Min fru tvivlar på min mentala status, men nu har jag back-up på mina påståenden! :)
av Gubbräser
Har idag bytt stift, kablar, bränslefilter och luftfilter. När jag var i farten så åkte även en ny kamrem på snurran, inte riktigt 100% säker när den var bytt och det är lite bökigt att byta när man står i hällregn och mörker på en p-ficka, så jag tog det säkra före det osäkra. Blev naturligtvis smutsig om händerna av allt detta meckande, så då passade jag på att grisa ner mig fullständigt genom att se över vevhusventilationen - tydligen var det ett tag sedan någon var där och pillade eftersom det var bra kletigt på sina ställen. Motorn startar fint, men "problemet" kvarstår! Måste nöta lite extra på starten innan den går igång!
av grisbilen
Har samma sak på min 945 98a classic ltt. Min "vanliga" 945a startar på en gång, men ltt vill ha starthjälp längre tid, vet inte varför men :(

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]