Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#645482
Ska lägga in bilderna jag tog så snart jag fått ur dem ur kameran, men nu ligger jag i TV-soffan och ids inte. Har i alla fall testat att stoppa ner ett vinterdäck i reservhjulsbaljan, men det går inte in. De har skickat med en påse att stoppa ett skitigt punkterat hjul i, om man har fullt överallt så att nån ska ha det i knät.
av Tarsiger
#645530
Jag ser fortfarande fram emot dessa bilder.
Dock tror jag mig för egen del ha löst mitt problem så långt det var möjligt. Efter kontroll både av XC70-broschyren (av återförsäljaren vid tiden för beställningen tillhandahållen utgåva, sid 76), av kopian på min beställning och av återförsäljarens bekräftelse härav kan jag konstatera att på alla tre ställena nämns enbart "Reservhjul Tempaspare" och inget om någon lagningssats. Därför påräknar jag att inom kort utan kostnad komma i besittning av ett sådant reservhjul. Jag hade inte slarvat vid beställningen så som jag först trodde.

Oväntat, tycker jag ändå, att reservhjulet har mindre diameter, men det går väl att leva med. Några av konsekvenserna nämnde jag i ett inlägg här 11 maj 22:16. Andra som oönskat erhållig lagningssats i stället för reservhjul gör måhända klokt i att också gå tillbaka till bekräftelsen och se vad som står. Det kanske alltid står "reservhjul" av slentrian? Men i så fall är det ändå vad som gäller. Enbart broschyrens uppgifter kan inte åberopas eftersom Volvo där förbehåller sig rätt till avvikelser utan varsel.
Användarvisningsbild
av apersson850
#645561
Skottkärrehjulet i sin balja, med verktyg ovanpå.
Bild
Verktygen bortlyfta.
Bild
Bottendelen kvar. Antar att lagningssatsen skulle gå att förvara i facken där, så man kan nog ha båda delar samtidigt, om man vill.
Bild
Skottkärrehjulet står och solar sig tillsammans med de stora pojkarna. Skillnad är det. Sommardäcket är original för Summumpaketet.
Bild
Vinterhjulet försöker krypa ner under golvluckan, men det är inte lätt om man är för fet. Mina vinterhjul har standarddimensionen för en basutsustad XC70 (Kinetic).
Bild
Reservhjulet ligger ovanpå vinterhjulet. Centrumhålen är centrerade ovanpå varandra, även om det inte ser så ut i den här vinkeln.
Bild
av loben
#645565
Blev ju en intressant tråd det här. Vad tror ni om ett riktigt hjul som är vaccum-förpackat och blåses upp med den medföljande kompressorn. / LOB
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#645570
Tarsiger skrev:Det skulle betyda att nödhjulet roterar 13% snabbare än de övriga. Detta får ju differentialväxlarna ta hand om, men huruvida antislirsystemet tolkar detta som att nödhjulet slirar (vid drivning) och därför bromsar detsamma eller huruvida ABS tolkar det som att andra hjul tenderar att låsa sig (vid bromsning) kan man ju ägna en fundering.
BMWs xDrive märker att hjulen har olika storlek/diameter och kopplar ur 4-hjulsdriften redan om det diffar någon procent, det räcker att tex bakhjulen är mer slitna . Antar att Haldex gör det samma.
av Tarsiger
#645576
Vilken ögonfröjd för en reservhjulsvän! Mycket informativt bildmaterial, må jag säga, som väl belyser vad man undrar över. Dekalen med 50 och 80 på sista bilden är väl rekommenderad maxfart i mph resp km/h. Bilderna 4 och 5 ger ju snarast intryck av mindre diameterskillnad än vad som tidigare nämnts i tråden. Med så pass lika storlek borde ju varvtalsskillnaden inte bli större än vid körning i måttligt snäv cirkelbana. Bild 3 känner jag igen från min bil. I det rundade (bortre) facket t v om centrum passar flaskan med tätningsmedel medan pumpen med slang och sladd finns i en plastbox som passar i andra facket. Huruvida dessa grejor verkligen ryms där samtidigt som hjulet - enligt bild 2 - ligger med fälgens "konvexa" sida neråt ser tveksamt ut. Men går det så kan man ju ha bägge alternativen som sagt. En liten fördel som bör tillerkännas lagningssatsen är nog att denna - i händelse av skonsam punktering - innebär ett mindre tidsödande alternativ för den som lärt sig handgreppen. Bild 4 visar att reservhjulet måste ha mycket mindre anliggningsyta och därför behöver betydligt högre lufttryck. Vilket?
Användarvisningsbild
av MartinS
#645578
Tempaspare brukar väl ha 4-4,5 bar eller så va?

Är det någon som vet vad XC60 skall ha för storlek på reservhjulet, är det samma som XC70? Någon som har reservhjul i sin XC60 som har lust att kolla?

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
#645628
Notera alltså att det är radieskillnaden som visas på min bild - centrumhålen ligger över varandra. Det är inte slitbanorna på andra sidan som ligger lika.

50 och 80 är mycket riktigt rekommenderad maxfart i hebreiska och normala måttenheter.

Visst ser hjulet löjligt ut när det står vid sidan om sommarhjulet, i 235/55 17" storlek?
av mikebike
#645638
MartinS skrev:Tempaspare brukar väl ha 4-4,5 bar eller så va?

Är det någon som vet vad XC60 skall ha för storlek på reservhjulet, är det samma som XC70? Någon som har reservhjul i sin XC60 som har lust att kolla?
Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]