Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av torpet1
Hej
Här kommer något att bita i. Min 745:a från 91, automatväxlad, går oftast inte att starta. Bränslepumpen får ibland ström, ibland inte. Detta har tvingat mig till 3 (!!!) bärgningar till olika verkstäder. Man har bytt vevaxelgivare, bränslepumpsrelä (2ggr) och bränslepump. Dessutom en dålig tändkabel och fördelarlocket. Motorn tänder villigt med startgas. Bilen står sedan ett par veckor på en mindre verkstad några mil norr om Stockholm. Igår gick den att starta men grabbarna får ytterligare någon vecka på sig att hitta felet. Är det någon som tror sig veta vad det underliggande problemet kan vara?

Jag har ägt bilen sedan den var ny och kört 22.000 trevliga och bekymmersfria mil med den. Jag har lönat den med att vårda den väl. Flitigt använd motorvärmare. Trevlig ser den ut också i grå metallic och med al-fälgar. Ingen synlig karossrost. Hustrun och jag är mycket fästa vid bilen och vi har alltid tyckt att det skulle vara trevligt om någon verklig entusiast tog sig an den när det blev så dags.
Någon som vet vart jag kan vända mig för att hitta denne 'någon'?
Alla tips är välkomna.
T
av Pxu
Som backup tills felet är lokaliserat kan man ju ha en lös strömbrytare, via den läggs ström på pumpen när felet uppstår. Ett litet relä, strömbryt, lite kabel och en timmes inkoppling. Känns säkert tryggare att ge sig ut med bilen då :)
av Rådlös
Rent generellt är det så här med startgas: Om motorn startar på startgas, men inte på sitt ordinarie bränsle, så "är det fel" på bränsletillförseln. Det kan ju naturligtvis bero på en mängd olika orsaker, som vi inte kan säga här.
Om man har bergkoll på att bränsletillföresln fungerar och den ändå inte startar på startgas, så är det fel på tändningen.
Det här är enkla tumregler och det vanliga är ju att man har dom som utgångsläge i sin felsökning.
av tuxedo
Instämmer med rd350.

Det svåra i denna typ av felsökning är om det är dålig kontakt i något kontakstycke.
Jordningen från bränslereläts spolar går genom multikontaktstycket höger A-stolpe stift 22 respt 14 och vidare till styrkortets ingång 21 respt. 20.
Jordningen från bränslepumpen går via kontaktstycke vid elcentral stift 1till stompunkt höger A-stolpe.

Då har du en chans att ohmmäta jordledningarna, men koppla först ur batteriet för säkerhets skull.
Det kan också vara idé att motionera och ev. oxidlösningsspraja nämda kontakter.
Sådana här jobb brukar nog inte bilverkstäderna ge sej tid till att felsöka, men tyvärr så finns det sådana felorsaker ibland speciellt vid intermittenta fel som din bränslepumpen har.
(Jag reserverar mej för att min beskrivning gäller för 92-årsmodell samt LH jetronik 2.4 bränslesystem).

//tuxedo

EDIT: Två nyare inlägg har tydligen kommit in under tiden jag skrev mitt, och dessa råd är ju också värda att beakta.
av torpet1
torpet1 skrev:Hej
Här kommer något att bita i. Min 745:a från 91, automatväxlad, går oftast inte att starta. Bränslepumpen får ibland ström, ibland inte. Detta har tvingat mig till 3 (!!!) bärgningar till olika verkstäder. Man har bytt vevaxelgivare, bränslepumpsrelä (2ggr) och bränslepump. Dessutom en dålig tändkabel och fördelarlocket. Motorn tänder villigt med startgas. Bilen står sedan ett par veckor på en mindre verkstad några mil norr om Stockholm. Igår gick den att starta men grabbarna får ytterligare någon vecka på sig att hitta felet. Är det någon som tror sig veta vad det underliggande problemet kan vara?

Jag har ägt bilen sedan den var ny och kört 22.000 trevliga och bekymmersfria mil med den. Jag har lönat den med att vårda den väl. Flitigt använd motorvärmare. Trevlig ser den ut också i grå metallic och med al-fälgar. Ingen synlig karossrost. Hustrun och jag är mycket fästa vid bilen och vi har alltid tyckt att det skulle vara trevligt om någon verklig entusiast tog sig an den när det blev så dags.
Någon som vet vart jag kan vända mig för att hitta denne 'någon'?
Alla tips är välkomna.
T
Tack för alla råd men nu har den gått. En pryo på verksta'n förbarmade sig över vår förr så pålitlige men nu så opålitlige vän. Efter drygt 50 år med Volvo blev det nu en Golf.
T
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]