NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ptrj
Hittade felkoderna ADM-0005 & ECM-2585 för någon vecka sedan efter att jag fått den klassiska "Service Motorsystem erfodras".

ADM-0005 Tanknivå, additiv Låg nivå
ECM-2585 Styrenhet additiv dosering (ADM) Felaktig signal

Trodde först att min tryckgivare till partikelfiltret som givit upp igen. Glad i hågen att det nu var ett nytt problem att bita i så började jag kika efter additiv till bilen. Körde koll av additiv-nivå. visade 1/15.
Någon skriver att det finns att köpa billigt per liter på lantmännen. Vet inget pris. Bara att det ska vara eolys 176 (grön-markerad).
Valde i alla fall att handla på Volvo art.nr 1161752, 1100SEK 1,5Liter för att även få med slangarna för att koppla mellan dunk och additivtank.
Mekonomen har också volvo org. 100:- billigare men bestälningsvara.

Koppla loss en Vinklad koppling från additivtanken samt en skyddshylsa från slang som hänger ovanför additivtanken. Tryck på Blå/grön låsning så lossnar kopplingen. Koppla på dunk och spillflaskan som följer med. Lyft dunken så att den är högre än additivtanken. Öppna kranen på dunken så sköter gravitationen resten. När vätska börjar rinna ut till spillflaskan så är det klart. Stäng kranen på dunken så hamnar all vätska i slangarna i spillflaskan. Hade några tidningar under bilen för att samla dropp spill. 4 droppar räknade jag till. :)

Koppla in DiCE och nollställ i Vida enligt: DIAGNOSTIK/BILKOMMUNIKATION/Avancerad/ADM/Nollställning av tanknivåräknare

Svårighetsgrad 2/5. Blev inte ens skitig. Det kluriga var att dra slangen mellan dunk och tank genom höger hjulhus bak, så att den inte hängde som ett u under bilen.
Gick i ungefär 8 dl. Så det räcker till en påfyllning till senare. Bästföre datum 2016 april.

Additivet ska tydligen vara skadligt för både miljö och kropp. Så ta reda på eventuellt spill samt använd skyddshandskar och något för ögonen.

Hade bilen inne på service för 4 månader sedan 8500 mil. Märkligt att volvo inte var mer sugen på att utföra detta jobbet då. De får bara chansen en gång per år då de tar 400 för att läsa en felkod.

Hittade själv dåligt med information om detta. Så jag skrev ihop detta för att kanske hjälpa någon som hamnar i liknande sits.

Lycka till.
/Peter
av timebandit
Du glömde egentligen ett moment. Man skall även aktivera ADM pumpen och pumpa fram additiv. Vet inte om det verkligen behövs men vi gjorde det senast på kompisens bil.
Stod så i VIDA att man skulle göra detta efter påfyllning. Sedan nolla ADM räknaren.
av V50Summum
Hej!

Har ringt varenda Lantmännen nästan och Agrol. Men ingen har eller vet vad Eolys 176 är. Det måste vara en myt att det finns Eolys på Lantmännen.
Eller är det någon som kan tipsa om vilken Lantmännen som känner till det.
Är även tacksam för alla tips om vart man köper skiten billigast.
Även vilka övriga namn det går under för att underlätta sökandet hade vart till hjälp.
Finns det olika sorter och kan fel sort skada?

Additiv, Eolys, Dieseladditiv, 2,0D, PSA, Peugeot, Citroen
av V50Summum
Ahh! Hittade lite på den infon på Ebay. Men det är ingen av er som vet vilken Lantmännen det är som säljer över disk?
av Droopy
Det här miljöhittepået med partikelfilter och additiv måste vara det sämsta ur miljösynpunkt i manna inne. Nu spolar man skiten ner i brunnen och sölar additiv till höger och vänster. Kan inte vara någon bra lösning. Är problemet Volvo specifikt?
av CMD
Droopy skrev:Det här miljöhittepået med partikelfilter och additiv måste vara det sämsta ur miljösynpunkt i manna inne. Nu spolar man skiten ner i brunnen och sölar additiv till höger och vänster. Kan inte vara någon bra lösning. Är problemet Volvo specifikt?
Men då är de väl din hantering som är felaktig och inte idén med PF och additiv? Fast i andra sidan om du nu spolar ner skiten i avloppet istället för att spruta ut den i naturen så kommer de ju förhoppningsvis till ett reningsverk som tar hand om de och då är ju saken löst sen. :)
av V50Summum
Vad jag förstått så är det inget direkt sölande. Någon enstaka droppe om man är oförsiktig möjligtvis. Additiv är till PSA motorn som Volvo med flera använder. Extremt dum konstruktion när det finns partikelfilter som inte man behöver tillsätta additiv i tanken för. Men jag gissar att det är en kostnadsfråga... Volvo ville väl inte betala för en bra motor och köpte en halvbra motor, vilket kunder nu får sota för.
av dongan
Det handlar väl mer om att det är för kalla avgaser.
En v70 med 2.0d ska inte behöva byta partikelfilter medans det behövs på en v50.
Det är vad jag hört, sen om det stämmer är en annan fråga.
Användarvisningsbild
av crumpets
Droopy skrev:Det här miljöhittepået med partikelfilter och additiv måste vara det sämsta ur miljösynpunkt i manna inne. Nu spolar man skiten ner i brunnen och sölar additiv till höger och vänster. Kan inte vara någon bra lösning. Är problemet Volvo specifikt?
1. Är det bättre att det hamnar i luften vi andas än i vattnet till reningsverken?

2. Det är aldrig tänkt att man ska spola ner det nånstans, var har du fått det ifrån? Eolysvätskan ska brännas upp...

3. Alla kärror euro4+ har partikelfilter. Släpp sargen för fasen.

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]