Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Har en grej på min 945a jag har stört mig på ett tag..
Det är att oljetryckslampan lyser ca 1-2 vid start.. brukar vara ca 1 sek.. Är detta normalt? Motorn går helt perfekt.. inga missljud eller något i still med det heller.. Olja är från swedol 5w-30 olja..

Brukar dem lysa snabbt vi start?

/David
Vad har du för filter? Vissa oljefilter (bl annat biltema) saknar backventil så det tar längre tid för oljetrycket att byggas upp.
Min GLT å andra sidan lider av lågt oljetryck och kan ta uppemot 5sek innan lampan slocknar vid kallstart :lol: Jag behöver nog knappast tillägga att den motorn inte mår bra
Vet inte varför, men på båda våra 945 hemma är det samma sak. På vår gamla 745 -89 med 32.000mil på mätaren, där släcks den
bums vid start! Vet inte om det har att göra med oljesprutet under kolvar och oljekylning/smörjning av turbon på 945orna att det tar
längre tid att bygga upp oljetrycket, men jag misstänker det...

Sedan om man läser instruktionsboken så står det att "efter hård körning i varmt klimat kan oljelampan börja lysa på tomgång, men
det är helt normalt."
Så att den lyser en sekund på tomgång efter start ska du nog inte oroa dig över.
Tror inte det är oljefiltret som ställer till det i detta fallet...

Jag kör med Volvo originalfilter, och som jag skrev i mitt förra inlägg beter sig båda mina 940ltt likadant. Undrade också varför, så
jag mätte oljetrycket med en riktig seriös mekanisk mätare som jag lånade på Volvo, oljetrycket låg bra! Böt oljetryckskontakt för
att prova, samma sak! Har senare monterat oljetrycksmätare i bilen för att ha koll på oljetrycket, inte för att lampan lyser en sekund
på tomgång, utan av andra orsaker. Oljetrycket ligger över angivna minimumvärden över hela varvtalsregistret, men fenomenet med
lampan kvarstår. Så jag vågar nog påsta att du INTE behöver oroa dig, men vill du vara helt hundra så mät oljetrycket så vet du!
ingen fara, på den lilla tid det tar att bygga upp oljetrycket så hinner inget ta skada. dom kan gå ganska taget utan olja och fast den är utan oljetryck dom första sekundrarna så hinner inte oljefilmen fara bort så det går torrt. vissa av mina bilar (dock inte volvo alla) så kan lampan slockna på mindre än en sekund men ibland krävs det 4-5 sekunder innan lampan släcks.
så det är ingen fara för dig
Nej det är säkert ingen fara men har man fullt oljetryck i övrigt så ligger nästan garanterat felet i oljefiltret! Det är där backventilen sitter och släpper den igenom det allra minsta så får man fenomenet med kvarhängande lampa, men givetvis kan det även vara givaren som är "trött".
Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Nu tvättar jag bilen typ en gång per &a[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]