NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag undrar bara om dieselvärmaren går igång per automatik vid kallstart. Jag har fått en uppfattning om detta när jag läst andra trådar men undrar då varför funktionen med att manuellt slå på direktvärmare finns på vänstra spak-reglaget (vrida vredet till Direktvärmare och därefter trycka in Reset-knappen).

Det påstås att direktvärmaren går igång per automatik om man gjort en mjukvaruuppgradering (Service 2.0 motsvarande), är detta sant? Om den går igång per automatik när slår den då av?

Jag har även tidur för dieselvärmaren men man åker ju ofta iväg utan att ha planerat det i förväg.

Mvh Jonas
Vad jag fått veta av Volvo och Bilia så är det inte själva värmaren även om det är samma enhet. Det är en tillskottsvärmarfunktion som går igång per automatik. Denna går även om det är varmt ute för att hålla korrekt motortemperatur hela tiden. Så den går inte bara när det är kallt ute.
Så fungerar inte motorvärmaren så fungerar inte tillskottsvärmaren heller.

Så den funktionen är redan inprogrammerad i bilen och har inget med uppdatering 2.0 att göra.

Direktstarten är ju kanonbra att ha tex när man kör korta sträckor. Starta direktvärmaren, ankommer till tex affären och går in å handlar och värmaren står fortfarande på och värmer upp motorn. Då slipper motorn och kupén bli kall =)
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Den går i gång vid temperaturer kring 5-6grader och när kylvattnet inte är fullvarmt. En automatik som finns som standard (och inte går att avaktivera).

Direktstarten används för att starta värmaren som parkeringsvärmare före avfärd samt att undvika att värmaren stängs av när motorn stängs av; t.ex. när man skall lämna bilen och göra ett kort ärende.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]