Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#623259
Jaha, då var det dags för nästa fel på bilen.

Påväg hem från jobbet så fnös bilen till utav bara h*lvete och allt laddtryck för rakt ut i luften igen. Snabbt konstaterades att antingen så kröp tryckröret loss från turbon, eller så sprack f*nskapet till rör.

Frågan är då. Från vilket håll är det lättast tkr ni att komma åt att sätta tillbaka tryckröret igen på turbon, då det sitter en vinkelväxel ivägen på min v70 då det är en awd. Ska man lossa värmeplåten på ovansidan utav turbon eller hoppas på att man träffar någon med aparmar som kan knöla in sig mellan allt och försöka få dit tryckröret igen.

Sen är det nästa problem om det är så att det är röret som är spruckit så måste det bytas, men måste man verkligen sänka ner motorbryggan? Vet att det är s*tans trångt och bökigt att få bort röret.

Alltid är det något som krabbar.
Senast redigerad av 1 basberoende, redigerad totalt 0 gånger.
#623460
Det röret lossnade på min bil en gång. Ja lyfte bilen fram och ålade mig in under. Bort med plastskyddet under motorn sedan va de lätt att komma åt. Det sitter en orange packning på turbon och min var trasig. Packningen kostade inte alls många kronor på Volvo. Bytte den och torkade rent, upp med röret och skruva till.
På en AWD sitter det mycket riktigt en del saker i vägen. Lyft upp och kolla hur det ser ut under.
#623585
Nu har jag bytt packningen på bilen. Det var mycket riktigt den övre packningen mot turbon som hade spruckit nästan halva vägen runt. Frågan är dock hur högt laddtryck det ska vara i en d5... När jag läste ut med en obd dongel till blåtand och OBDscope så sa den att den laddade runt ca 1.4 bar.

Får nog dock byta hela röret vid ett senare tillfälle då båda fästena har gått av och röret hänger nu helt fritt i enbart turbon och den främre slangen.
S90 T5 däck/bromsskivor

När det dags att byta klossar eller ski[…]

Lambdalampa lyser vid gaspådrag

Tack för alla svar! Dessvärre inget som […]

Renovera bakre bromsok

Elektrisk handbroms behöver sättas i ser[…]

Uppgradera bakbromsar.

Jag gjorde det på förra v60 t5 -15. Sk[…]