Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Undrar lite hur det ligger till med lågtrycksvakten till AC:n när det är låg utomhustemperatur. Vid ~4 plusgrader så har jag oändligt motstånd i lågtrycksvakten (kompressorn går inte), men om jag kopplar förbi den så kompressorn får gå några sekunder så visar multimetern efter det 0 Ohm i lågtrycksvakten. Kompressorn har sedan under tiden jag testat fortsatt att gått som den skall med tryckvakten inkopplad.

Anledningen till frågan är att jag just fått kondensorn bytt och systemet fyllt och vill gärna veta att allt är som det ska.

Är det så att det är för kallt vid +3-5 *C för att kompressorn ska kopplas in, men om jag kör kompressorn lite grann så blir gasen "varmare" eller liknande och kompressorn fortsätter sedan att gå?

Tacksam för svar!
Markus
Såvitt som jag kan förstå så beror det på tryckvakten vid vilken "lägsta temperatur" som AC:n ska gå. När jag mätt i kontaktstycket på kabeln som går till lågtrycksvakten när det är nollgradigt så har jag haft +12V vilket innebär att om tryckvaktens krets är sluten så kommer AC:n att gå. Lågtrycksvakten byttes förra året så jag antar att den är okej vilket då måste innebära att det inte är tillräckligt med tryck vid nuvarande temperatur för att tillåta systemet att starta AC:n. Tryck och temperatur hänger ju ihop så att säga. Jag fick förklarat för mig av en AC-firma att anledningen till att det fungerar om jag tvångskör kompressorn en stund är att trycket då byggs upp på lågtryckssidan så att lågtrycksvakten sluter kretsen.

Finns det någon spec på vilket tryck som bör finnas på lågtryckssidan vid viss temperatur? Idag var det väl runt 6 grader ute men lågtryckvaktens krets var inte sluten. Tyckte även jag behövde köra kompressorn längre för att lågtrycksvakten skulle sluta än sist, så det känns som att något är fel.
Jag är inte säker, men jag vill minnas att det sitter en tempsensor på/vid kompressorn, som tillåter den att gå. Och sen ska förstås tryckvakten/pressostaten också tillåta kompressorn att gå.
På min är gränsen exakt sex plusgrader, men en minuts tomgång då med varm motor brukar räcka för att ac ska gå ändå, även när det är kallare än så.
Tror också att det finns en separat tempsensor som bryter när kompressorn blir för varm.
tryckvakten brukar sitta på högtrycksidan (detta för att också kunna känna av om trycket blir väldigt högt och slå av sig för att skydda systemet i det läget) och om kompressorn har snurrat några varv så är det högre tryck på den sidan än sugsidan då expansionsventilen är ofta av den typen att den börja inte släppa igenom någon gas förrän tryckskillnaden är över någon eller några bar över ventilen - vilket innebär att tryckskillnaden mellan tryck och sugsidan kan hålla sig över tämligen lång tid och därmed hålla tryckvakten tillslagen i området 0-6 grader C när den väl är tillslagen. Har kompressorn körts mer än några sekunder så blir också trycksidan uppvärmd och då kan nå högre tryck ett tag och hålla tryckvakten aktiv tills det har svalnat under nollan igen.

tryckvakten är ofta av mekanisk typ och har hysteres - vilket innebär att den slår av när trycket R134a motsvarar 0 grader eller däromkring och slår inte på igen förrän kanske vid +6 grader C.

moderna bilar med klimatkontroll kan förbikoppla tryckvakten (då den bara är en sensor i det fallet) och köra kompressorn en kort stund även vid några minusgrader för att motionera den även vintertid eller köra avfrostning med torkad luft en kort stund - då är det flera villkor som måste inträffa som att utetemperaturen är runt nollan och nedåt medan är det 20 grader och tryckvakten avslagen så tolkas det som gasbrist.
Tack för intressanta svar :) Ska försöka få in bilen i nått garage så man kan dra några slutsatser. Kan även flika in med att 850/X70 har två tryckvakter, en på lågtryckssidan och en på högtryckssidan.
Uppdatering: Hade in bilen i ett garage med temperatur +10*C. Efter ca en timme i värmen (0*C utomhus), så slöts kretsen i lågtrycksvakten och AC:n gick igång av sig själv när motorn startades. Så allt verkar vara i sin ordning :)
DennisCA's Volvo 850 -97

Har du lyft på mattorna på förars[…]

Går det inte att skruva mer på juster […]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]