- tor 19 jan 2012, 17:57
Innan jul när jag just kommit hem från mitt utladsarbete startade jag bilen som frugan normalt använder. Hör ett ganska kraftigt tjut när jag gasar. Lokaliserar detta till generatorn, mätte då laddspänning vilken låg över 14 V. Åkte c 20 km till stan och det kraftiga tjutet ersattes av ett svagt vinande för att sen helt försvinna. Sen har det svagt vinande ljudet kommit lite till och från. Batteriet underhållnings laddas varje natt av en CTEK laddare.
Idag efter en automattvätt så kom det kraftiga tjutet tillbaka vid start och ett par minuter senare får jag larm "El System fel" samt röd batteri symbol. Stängde av och startade varvid larmet kommer först efter ett par minuter.
Vad tror ni? Generatorn som packat, eller nåt med batteriet? Nu ligger spänningen på 11,6 V och det händer inget när man gasar, så jag misstänker generatorn. Bilen = V50 2.0D-06 8500mil
Idag efter en automattvätt så kom det kraftiga tjutet tillbaka vid start och ett par minuter senare får jag larm "El System fel" samt röd batteri symbol. Stängde av och startade varvid larmet kommer först efter ett par minuter.
Vad tror ni? Generatorn som packat, eller nåt med batteriet? Nu ligger spänningen på 11,6 V och det händer inget när man gasar, så jag misstänker generatorn. Bilen = V50 2.0D-06 8500mil