Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av tobban79
#607808
Har ägt bilen i ca 4½ månad och bilen togs i trafik sista kvartalet -09 och årsmodell -09. Problemen uppstod ca 3 veckor efter att vi köpte den och det var precis i samband med att nybilsgarantin gick ut. Vi hade dock en blocket begagnatförsäkring så varje "fel" kostar 500 kr i självrisk. Så vi slipper ta diskussioner om goodwill. Vi har haft bilen inlämnad 3 ggr nu sen vi köpte den på volvoverkstad.

Det jag egentligen undrar över är att vad händer om man inte lyckas lösa problemet med bilen. Jag har ju begagnatförsäkringen men nybilsgarantin har slutat gälla.

Tänkte beskriva ungefär vad som skett.

Bilen började dö för mig när jag trycker in kopplingen(varvtalen dalar ner till noll), och dör. Startar igen utan probem. Det händer främst de första kilometerna sen verkar det ordna upp sig. Men när motorn dött så tappar ju styrservon och bromsen något i kraft. Har varit nära att köra in i ett staket samt att hamna i diket. Första ggn var med barnen i bilen så det kändes riktigt läskigt.

Iaf. Jag lämnade in bilen och man hade den inne ett par veckor. De hittade inga felkoder eller att något skulle vara fel. Så man gjorde en mjukvaruuppdatering så kunde jag hämta ut bilen igen. De första 400 m från verkstaden fick jag motorstopp 3 ggr så det var bara att vända och lämna in den igen. Denna ggn var bilen inne ca 7 veckor. Man förde då samtal med Volvo som fick alla värden skickade till sig och meddelade vad som skulle göras. De blev inkopplade efter ett par veckor då verkastaden inte hittade något fel.

När jag hämtade ut bilen så var alla värden bra. Fysiskt bränslevärde stämde överens med värdet man fick från motorn. Man hade också bytt spridare, lamdasond. Alla klassiska "fel" hade fått sina delar utbytta.

Jag hade bilen hemma ett par veckor sen skedde det igen. Motorn dog för mig men denna gång hade jag vanlig bensin i tanken och direkt efter tankning körde jag den ca 20 min så att motorn var korrekt kallibrerad efter bräsnlebyte. Tidigare hade det bara skett med etanol i tanken.
Så det var bara att ringa dem igen och meddela att bilen var på väg in. De flesta där känner nu till problembilen.

Nu har det gått ca 3½ vecka sen jag sist lämnade in den. Bilen står utanför verkstaden fortfarande och Volvo jobbar med bilen på distans fick jag till mig. Dvs
de får massa värden och data från verkstaden och gör sin felsökning. Verkstadens kontakt hos volvo har även han kört bilen och haft den hemma under natten
för att kunna kallstarta den själv. Verkstaden och också kunnat återskapa att motorn dör för den,


Man har aldrig hittat något direkt fel som kan vara kopplat till motorstoppen och de delar som skulle kunna vara inblandade har man bytt till nya delar(gasspjälshus, spridare etc etc)
och ändå verkar man inte kunna lösa det. Jag sa nu senast när jag lämnade in bilen innan jul att när jag hämtar ut bilen igen vill jag att man hittar felet.
Är ju livrädd när man kör den.


Det måste man väl ändå kunna begära när den vart inne i nästan tre månader i tre omgångar?

Jag känner ju nu att jag aldrig nånsing vill äga en etanolbil igen och vill bara få tillbaka den hel så jag kan sälja den. Detta kände jag redan första turen den var inne samtidigt som den bara blir äldre och tappar mer i värde känns det som.

Till slut kan man nog hitta felet men hur länge är ok att vänta? Jag tycker 3 månader för ett och samma fel är katastrof.
av Cox
#608676
Vanligt fel på just den motorn som delas av Ford, tomgångsmotorn byt den kostnad ca 700 :- så skall du se att problemet försvinner. Den lämnar inga felkoder men symptomen är som du beskriver när bilen rulla och du trampar ner kopplingen så dör motorn. När bilen står stilla så har du antagligen inget problem med tomgången. Testa att ställa bilen i en nedförsbacke med motorn igång släpp bromsen så bilen börjar rulla så skall du se att den dör.
#638239
Problemet är inte löst. Man hittar det helt enkelt inte. Det mesta som spridare, gaspjälshus, lambda mm är bytt.

De har haft bilen över 6 månader totalt och felet finns kvar. Volvo torslanda har dessutom haft bilen hos sig en dryg vecka också.

Katastrof!
av karnaa
#641751
Jösses! lider verkligen med dig!

Byttes tomgångsmotorn som Cox sa?

I ett sådant här fall skulle jag dels kontakta ledningen för verkstaden/firman du köpt bilen via mail,och förklara hur missnöjd du är.
Det kan även hjälpa att kontakta Volvos lite högre ansvariga.
De måste ju även om nybilsgarantin gått ut vara i viss mån att en kund som har en så här ny bil skall få den att fungera till 100%.

Det kan även hjälpa att kontaka Konsumentverket i första hand,så kan de råda dig hur du skall gå vidare,samt kanske kontakta ARN.

Nu är jag ingen expert på området,men det låter ju som om du kanske t.o.m. skall ha rätt att reklamera/häva köpet.
#665860
Tack för ovan svar. Jag har sedan tidigare kontaktat ovan samt de jag känner att jag kan kontakta (Media, tidning internet, ARN mm). Dock utan något vidare resultat.

Motorproblemet är inte löst ännu och vad som händer i i framtiden med bilen har jag ingen aning om. Det är en defekt bil som förhoppningsvis inte rullar ute i trafiken mer såvida man inte åtgärdar felet, jag står inte längre som ägare och ny ägare känner till felet mer än väl. Jag skulle personligen inte rekommendera en V70 2,0F pga de omständigheter som varit.. Volvo V70 i sig är en underbar bil men numera är det V70 diesel som gäller och jag är helnöjd. Aldrig mer en flexifuel...Det var min första Volvo i min ägo, tyvärr blev det en väldigt dålig start. Det enda jag vart missnöjd med var motorn och dess problem. Inredning, storlek och komfort mm är helt perfekt på denna bil. Dock skulle jag rekommendera såhär i efterhand en starkare motor än 2,0F på V70....på V50 känns 2,0F(lånebil ca 1000 mil) hyfsat pigg och har man turen att få problemfri bil så duger den gott och väl om man inte är för turbotokig. Drar visserligen en del men räknar man årlig mil kontra skatt mm mot diesel så är det inget att orda om. Jag rekommenderar inte flexifuel bilar men som sagt, har man lyckats att få en fungerande Volvo F bil och räknat ekonomi mm ochgjort eget val...ja då ska man var nöjd för Volvo är riktigt bra bilar tycker jag.

Hela denna historia har varit alltför utdragen och otroligt jobbig. Men som jag nämnde ovan så äger jag inte bilen mer och kan gå vidare vilket känns otroligt skönt.


Trevlig sommar

Jag hade samma fel med värmen och det var egr[…]

Hej! Undrar vart man kan få tag i denna gumm[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]