- sön 15 jan 2012, 20:13
#607808
Har ägt bilen i ca 4½ månad och bilen togs i trafik sista kvartalet -09 och årsmodell -09. Problemen uppstod ca 3 veckor efter att vi köpte den och det var precis i samband med att nybilsgarantin gick ut. Vi hade dock en blocket begagnatförsäkring så varje "fel" kostar 500 kr i självrisk. Så vi slipper ta diskussioner om goodwill. Vi har haft bilen inlämnad 3 ggr nu sen vi köpte den på volvoverkstad.
Det jag egentligen undrar över är att vad händer om man inte lyckas lösa problemet med bilen. Jag har ju begagnatförsäkringen men nybilsgarantin har slutat gälla.
Tänkte beskriva ungefär vad som skett.
Bilen började dö för mig när jag trycker in kopplingen(varvtalen dalar ner till noll), och dör. Startar igen utan probem. Det händer främst de första kilometerna sen verkar det ordna upp sig. Men när motorn dött så tappar ju styrservon och bromsen något i kraft. Har varit nära att köra in i ett staket samt att hamna i diket. Första ggn var med barnen i bilen så det kändes riktigt läskigt.
Iaf. Jag lämnade in bilen och man hade den inne ett par veckor. De hittade inga felkoder eller att något skulle vara fel. Så man gjorde en mjukvaruuppdatering så kunde jag hämta ut bilen igen. De första 400 m från verkstaden fick jag motorstopp 3 ggr så det var bara att vända och lämna in den igen. Denna ggn var bilen inne ca 7 veckor. Man förde då samtal med Volvo som fick alla värden skickade till sig och meddelade vad som skulle göras. De blev inkopplade efter ett par veckor då verkastaden inte hittade något fel.
När jag hämtade ut bilen så var alla värden bra. Fysiskt bränslevärde stämde överens med värdet man fick från motorn. Man hade också bytt spridare, lamdasond. Alla klassiska "fel" hade fått sina delar utbytta.
Jag hade bilen hemma ett par veckor sen skedde det igen. Motorn dog för mig men denna gång hade jag vanlig bensin i tanken och direkt efter tankning körde jag den ca 20 min så att motorn var korrekt kallibrerad efter bräsnlebyte. Tidigare hade det bara skett med etanol i tanken.
Så det var bara att ringa dem igen och meddela att bilen var på väg in. De flesta där känner nu till problembilen.
Nu har det gått ca 3½ vecka sen jag sist lämnade in den. Bilen står utanför verkstaden fortfarande och Volvo jobbar med bilen på distans fick jag till mig. Dvs
de får massa värden och data från verkstaden och gör sin felsökning. Verkstadens kontakt hos volvo har även han kört bilen och haft den hemma under natten
för att kunna kallstarta den själv. Verkstaden och också kunnat återskapa att motorn dör för den,
Man har aldrig hittat något direkt fel som kan vara kopplat till motorstoppen och de delar som skulle kunna vara inblandade har man bytt till nya delar(gasspjälshus, spridare etc etc)
och ändå verkar man inte kunna lösa det. Jag sa nu senast när jag lämnade in bilen innan jul att när jag hämtar ut bilen igen vill jag att man hittar felet.
Är ju livrädd när man kör den.
Det måste man väl ändå kunna begära när den vart inne i nästan tre månader i tre omgångar?
Jag känner ju nu att jag aldrig nånsing vill äga en etanolbil igen och vill bara få tillbaka den hel så jag kan sälja den. Detta kände jag redan första turen den var inne samtidigt som den bara blir äldre och tappar mer i värde känns det som.
Till slut kan man nog hitta felet men hur länge är ok att vänta? Jag tycker 3 månader för ett och samma fel är katastrof.
Det jag egentligen undrar över är att vad händer om man inte lyckas lösa problemet med bilen. Jag har ju begagnatförsäkringen men nybilsgarantin har slutat gälla.
Tänkte beskriva ungefär vad som skett.
Bilen började dö för mig när jag trycker in kopplingen(varvtalen dalar ner till noll), och dör. Startar igen utan probem. Det händer främst de första kilometerna sen verkar det ordna upp sig. Men när motorn dött så tappar ju styrservon och bromsen något i kraft. Har varit nära att köra in i ett staket samt att hamna i diket. Första ggn var med barnen i bilen så det kändes riktigt läskigt.
Iaf. Jag lämnade in bilen och man hade den inne ett par veckor. De hittade inga felkoder eller att något skulle vara fel. Så man gjorde en mjukvaruuppdatering så kunde jag hämta ut bilen igen. De första 400 m från verkstaden fick jag motorstopp 3 ggr så det var bara att vända och lämna in den igen. Denna ggn var bilen inne ca 7 veckor. Man förde då samtal med Volvo som fick alla värden skickade till sig och meddelade vad som skulle göras. De blev inkopplade efter ett par veckor då verkastaden inte hittade något fel.
När jag hämtade ut bilen så var alla värden bra. Fysiskt bränslevärde stämde överens med värdet man fick från motorn. Man hade också bytt spridare, lamdasond. Alla klassiska "fel" hade fått sina delar utbytta.
Jag hade bilen hemma ett par veckor sen skedde det igen. Motorn dog för mig men denna gång hade jag vanlig bensin i tanken och direkt efter tankning körde jag den ca 20 min så att motorn var korrekt kallibrerad efter bräsnlebyte. Tidigare hade det bara skett med etanol i tanken.
Så det var bara att ringa dem igen och meddela att bilen var på väg in. De flesta där känner nu till problembilen.
Nu har det gått ca 3½ vecka sen jag sist lämnade in den. Bilen står utanför verkstaden fortfarande och Volvo jobbar med bilen på distans fick jag till mig. Dvs
de får massa värden och data från verkstaden och gör sin felsökning. Verkstadens kontakt hos volvo har även han kört bilen och haft den hemma under natten
för att kunna kallstarta den själv. Verkstaden och också kunnat återskapa att motorn dör för den,
Man har aldrig hittat något direkt fel som kan vara kopplat till motorstoppen och de delar som skulle kunna vara inblandade har man bytt till nya delar(gasspjälshus, spridare etc etc)
och ändå verkar man inte kunna lösa det. Jag sa nu senast när jag lämnade in bilen innan jul att när jag hämtar ut bilen igen vill jag att man hittar felet.
Är ju livrädd när man kör den.
Det måste man väl ändå kunna begära när den vart inne i nästan tre månader i tre omgångar?
Jag känner ju nu att jag aldrig nånsing vill äga en etanolbil igen och vill bara få tillbaka den hel så jag kan sälja den. Detta kände jag redan första turen den var inne samtidigt som den bara blir äldre och tappar mer i värde känns det som.
Till slut kan man nog hitta felet men hur länge är ok att vänta? Jag tycker 3 månader för ett och samma fel är katastrof.