Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Halloj,

Har en 850 96a med en hyffsat lång antenn som sitter på vänster bakskärm vid bakluckan. Antar att det är original-antennen.

Hur tar man enklast bort den?

Jag vill inte nödvändigtvis plocka bort hela mekaniken - utan det räcker att få bort själva sprötet. Det enda jag kan se som ser skruv-vänligt ut är en typ -13 mm mutter längst ner vid foten.

Är det den man ska lossa bara och sedan dra bort antennen?

Anledningar: Jag vill för det första kunna plocka bort den om och när jag ska göra en maskintvätt.

Nummer två är att jag har tinnitus och lyssnar aldrig på radio i bilen så jag hade klarat mig fint utan antenn.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Enligt Haynes så finns det lite olika antenntyper och dom skriver inget om hur man tar bort den . Min egen uppfattning är att du bör kunna skruva av den, dock tror jag att du måste hålla emot från undersidan när du skruvar.

Mvh GK
av *pettson*
Antingen har du fast antenn, då skruvar du bort sprötet inför tvätt, genom att skruva på sprötet (Svarta antenner).
Eller så har du teleskopantenn (blanka antenner). Teleskopantenn finns två sorters. Motor, eller inte motor.
Antingen har man inte motor och får då själv trycka ned sprötet tills det gått ned så långt det kan och så drar man upp det när man är klar, eller så har man motor och då ska sprötet gå ned när man stänger av radion. Teleskopantennerna kan kärva och då får man försöka rengöra dom så det inte kärvar i teleskopdelen. Lyckas inte det så är det antennbyte.
av 2444ever
Tror att det oftast är en mutter längst ner som håller själva fästet som antennen är fastskruvad i. Den skall man inte lossa. Längst ner på antennen brukar den vara fasad så man kan använda skiftnyckel eller liknande när man skall ta av den tillfälligt, man måste eventuellt hålla mot på själva fästet.
Antennen är alltså gängad i fästet.
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Vi lånar en redigerad bild från det stora bilprylvaruhuset.
Bild
Det är muttern vid pilen du skall lossa. Den är vanligvis 9 mm. När bilen (och radion) var ny, följde det med en liten enkel fast nyckel, i stansad plåt för att lossa antennen. Leta i handskfacket, den kanske finns kvar där?
av umekille
Rådlös skrev:Vi lånar en redigerad bild från det stora bilprylvaruhuset.
Bild
Det är muttern vid pilen du skall lossa. Den är vanligvis 9 mm. När bilen (och radion) var ny, följde det med en liten enkel fast nyckel, i stansad plåt för att lossa antennen. Leta i handskfacket, den kanske finns kvar där?
JA om man vill ha bort hela fästet ju...
denna antennen lossas med fingrarna man vrider lös den via hylsan nertill ovanför
konade gummistruten :-)-)

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den ä[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Beställt hem olja för ett "mellan[…]

Utrustningslista Volvo 2019-2023?

Hej Har suttit och försökt hitta en li[…]