Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mathias29
hej!

V70 2.5t awd -98

har fått ett problem med bilen och har besiktning om 2 månader :evil:

det är så att efter att jag stått på tomgång några minuter och gasar till så kommer det blårök,

likaså om jag ger mig ut och trycker plattan i mattan så ser jag tendenser till blågrå rök bakom mig.

nått är det ju som läcker olja men tittar man på tändstiften ser de normala ut kanske lite svart sot på metallen runt elektroden men

inte på något sett kladdigt.

bytte vevstakar och lager i sommras då byttes även kolvringar och loppen honade, gjorde ett komptest vid varm motor och fullgas som gav mig dessa värden:

1 : 14bar
2 : 14bar
3 : 13,5bar
4 : 13,5bar
5 : 13,5bar

detta efter att motorn gått 260 mil med nya ringar.

Lossade tryckrören och det över motorn var ganska kladdigt av olja men röret från IC till insug va torrt som fnöske.

någon bra uteslutningsmetod?

/Mathias
av *pettson*
Tja det är väl vevhusventilationen som inte blev rätt ihopkopplad kanske?
av mathias29
*pettson* skrev:Tja det är väl vevhusventilationen som inte blev rätt ihopkopplad kanske?

får ta och kika på det, går väl inte sätta fel igentligen eller?

misstankarna finns ju kring ventiltätningar och eller turbon? hur mycket glapp skall det vara i en turbo? är det in/ut det inte skall glappa?
av *pettson*
Tja jag vet ju inte vilken version du har? Men har man versionen med två uttag på toppen av oljeavskiljaren så går en slang uppåt och en åt sidan. Växlar man dom blir det intressant iallafall. Det sker ingen avskiljning av olja då nämligen.
av mathias29
*pettson* skrev:Tja jag vet ju inte vilken version du har? Men har man versionen med två uttag på toppen av oljeavskiljaren så går en slang uppåt och en åt sidan. Växlar man dom blir det intressant iallafall. Det sker ingen avskiljning av olja då nämligen.

Aha japp det är 2 uttag på toppen av avskiljaren. Skall kollas upp! Funderar på vilken slang som ska sitta vart då?

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]