Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av corbendallas
Klantskallen har varit framme igen :D
Skaffade mig en snygg 16" fälg till min bil (S80 2.4T LE -01) att ha som vinterfälg o lämnar gladeligen in dem till däckfirman för att få på lite vintersulor. Killen ringer tillbaka o undrar varför jag kommer in med fälgar till en V50...
Nissen som sålde fälgen bedyrade att dom suttit på en S80. Möjligt, men helt tydligt inte den modellen jag tänkte på...

Efter lite efterforskning har jag alltså köpt fälgen som heter CYGNUS och den är mycket riktigt till nyare S40/V50. Piss o papir som dansken säger :)

Nu råkar jag ju gilla fälgens utseende och tror den gör sig bra på min bil, frågan är. Går det att lösa?

Data S80:
Axeldiameter: 65.1mm
ET: 49

Data CYGNUS:
Axeldiameter: 63.4mm
ET: 52.5

Det är alltså 1.7mm på axeln som skiljer för att jag ska få på fälgen. Kan man inte svarva/fräsa bort det utan större problem?
Offset (ET, inpressning) skiljer 3,5 mm . Det är ju ingen enorm sträcka precis. Behöver man bry sig?

Någon som gjort det? Tankar om detta?

Mvh
Thomas
av Provocative
Passar bultarna så är det inga problem att sätta upp dem i en supportsvarv och svarva upp hålet. Se bara till att killen som åtar sig jobbet indikerar så den går rakt. Inga däck på
av corbendallas
O där sket det sig nog.
Letar efter uppgifter på just V50n om det men det står ju så klart inte i manualen som finns på nätet.

Hittade dock dom här uppgifterna om C30 o det är väl samma på dom gissar jag:

Bultcirkel (PCD): 5-108
Bult/Mutter dim: 12x1,50
Inpressning (ET): 52,5
Axeldiameter (CB): 63,4

Mina dimensioner är så klart 14x1.50b
av DrBilfåne
Det går utan att svarva också; jag har 18" Makara-fälgar från nya V70 på min V70 -06 (samma förhållande ang navhålet som TS har). Dessa sitter med någon sorts konisk adapter/spacer. ??:-/

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]