Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ullrik
Hej har en volvo v70. Som jag stog med på sjukhusparkeringen där jag oxå jobbar. Blev mycket sen på jobbet kom ut kl 8. När jag kom ut är det någon som har tagit en mejsel o dragit runt hela bilen dragit upp och ner. Skall polisanmälla det hela på måndag. Det jag undrar är brukar dom lacka om hela bilen? någon som råkat ut för det förut? Man får betala en självrisk antar jag? Jävla vandaler tur jag inte såg den fan som gjorde det hade jag slåt i hjäl fanskapet.

Tacksam för svar
av Malmstroem
Försäkringsbolagen brukar lacka om endast det som behövs -- inte mer.

Därmed så lär alla ytor som är repade lackas om. Ibland är det möjligt att bara lacka området kring repan och sedan slipa/polera lacken så att övergången inte syns. Jag tror inte hela bilen blir omlackad, om det inte finns någon anledning som gör det snabbare, enklare och billigare att lacka hela bilen (t.ex. problem med färkmatchningen.)

Det är i alla fall det som hänt på de bilar jag haft som behövt lackas.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Råkade ut för samma sak + fram och bak rutorna i januari på min S80. Hade en Mer försäkring hos LF som kostar mej ca 300 kr om året som jag inte tänkte på att jag hade. Slapp alla självrisker, 4200 på glas och 3000 på vagnskada, tack och lov. Dom var väldigt noga med att fotografera på lackfirman för bedömning av försäkringsbolaget. Dom lackade inte taket, bakre kofångare som var oskadd, dörrhandtag, backspeglar. Dom lackade däremot hela bakluckan, sidorna upp t o m taklisterna, motorhuven och hela frampartiet. Det sistnämnda blev omlackat för att en repa hade gått 2 cm in på grillen från motorhuven så tur i oturen så blev det utsatta partiet omlackat. Fick även högtalarna i hatthyllan bytta efteråt för att små glassplitter hade letat sej in under gallret och skurit sönder högtalarna när jag använde stereon när jag fått tillbaka bilen. Det kostade mej 1500 kr för hyrbil i 3 veckor så ekonomiskt kan jag inte klaga men känslomässigt så fanns det en hel del som jag var tvungen att tygla. Tur för dom som gjorde det att jag inte såg det.... Hoppas att det går bra med din bil och tänk på att om någon del inte blir omlackad av försäkringsbolaget så brukar man kunna få ett bra pris på dom delar man vill lägga till. / Clas 8)
Användarvisningsbild
av Volvo4life
Har också fått bilen repad för ett par år sedan! Fick efter mycket tjat hela bilen omlackerad förutom taket och plastdetaljer (stötfångare, backspeglar m.m) Bilen blev kanonfin :D Men tyvärr krävdes det fyra lackeringar för att jag skulle bli nöjd. Försäkringsbolaget ville lackera så lite som möjligt medan jag vägrade att acceptera färgskiftningar. Men försäkringsbolaget lyssnade på mig så det lönar sig alltid att stå på sig! Sen måste jag säga att verkstaden var fantastiskt bra att ha att göra med, de stod på min sida.

En viktig grej är att ALDRIG PLOCKA UT BILEN FRÅN VERKSTADEN INNAN DU ÄR NÖJD MED RESULTATET!!!!!!!!
Det är mycket lättare att föra en diskussion om reklamation när bilen står på verkstaden med tanke på hyrbil med mera. Så stå på dig vänligt men bestämt. Lycka till
av ullrik
Tacksam för alla svar. Var på rejmes bilskadecenter idag. och dom kollade på skadorna. Han sa efter en ganska nogrann koll. Vi lackar om hela bilen då hela bilen är repad. Plus att vi bytter alla lampor runt om då även dessa är repade
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]