Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McE
Har fått en generator från en 240, har ingen större koll exakt vilken modell. Tror den skulle komma från en -80, är på 65A. Har monterat den på min gamla BolinderMunktell från -52.
Skiten laddar inte, så jag plockar ur regulator och kolen är i det närmaste slut. Den regulatorn är gammal och har en plastkåpa som jag kan pilla lös, under hittar jag små kondensatorer samt en transistor m.m. Dock är den till hälften fylld med gjutharts.

På Mekonomen har man två modeller som ska passa, varav den ena har ett eff.motstånd mellan jord och anslutningen för det ena kolet. Mätte, det var på 69 Ohm.
Den andra saknar motståndet. Vad gör motståndet? Vilken regulator ska jag ha? Dieseln är ju lågvarvig och jag har ett batteri på 100Ah.
Vet att jag kanske inte är på helt rätt forum, men har lite bråttom. Har ringt till bilelektriska firman i stan som snorkigt inte ville hjälpa mig med ett enkelt svar utan istället skulle jag köpa nytt av dem :x Om ni inte vet svaret men har koll på var jag ska kolla så skriv här. Hej så länge!
Du bör nog leta upp detaljnumret, d.v.s. Bosch-numret och söka efter kopplingsschema på dom uppgifterna. Jag kan inte tvärsäkert säga att schema finns till just din generator, men jag har sett ett flertal på nätet. Om generatorn kommer från en Volvo från början så kan man ibland hitta den i Volvos egna verkstadshandböcker. Inte Haynes m.fl. Dom tar inte upp sådant. Så kanske du skall gå in på ett Volvo 200-forum och fråga. Men börja med Bosch-numret. Det brukar vara ett tiosiffrigt nummer, om jag minns rätt. Med det kommer man långt. Även Bosch själva har ibland visat sig vara kommunikativa och serviceinriktade.

Ett tillägg: Här ser du ett exempel på Bosch-nummer: http://ockelbo.plars.org/album/generato ... G_2146.php

Bilden är från en båtsida, så det kanske inte hjälper dig i ditt problem. Men ta det som ett åskådningsexempel.
av McE
Tjena!
Nu har jag fått reda på vad motståndet gör: Med en regulator med detta motstånd monterat tänds laddlampan när kolen är slut. Utan motstånd så slutar bilen bara ladda utan att du får någon varning.
Tack för visat intresse!!!
Jag skaffade en reservgenerator från skroten som jag helrenoverade.
När jag skulle byta regulatorn tog jag Bosch-numret på generatorn och ringde till Svenska Bosch och begärde serviceavd. för generatorer.
Där frågade jag vilken laddn.regulator det skulle vara till generatorn ifråga och ficksvar direk av en vänlig serviceman.
Han berättade också att många regulatorer har modifierats med nya beteckningar så det kan vara svårt att se i gamla listor.
Sen var det bara att åka till en bilelektrisk verkstad och inhandla rätt regulator.

//tuxedo
McE skrev:Tjena!
Nu har jag fått reda på vad motståndet gör: Med en regulator med detta motstånd monterat tänds laddlampan när kolen är slut. Utan motstånd så slutar bilen bara ladda utan att du får någon varning.
Tack för visat intresse!!!
Lampan tänds då kolen är slut eftersom den då inte laddar. Motståndet du har på "sidan om" kan du vara utan då det troligen är ett avstörningsfilter till radio

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]