Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hallå!
Har bytt kamrem o drivremmar + tändstift.
Efter att ha laddat batteri startade jag kärran och den låter som en gammal dieselmotor och dör på tomgång?
Har jag förstört motorn nu? Fick höra av en kompis att markeringarna på kamremmmen inte var superviltiga så länge jag gjorde egna s.a.s. Dreven har inte rubbats under av o på montering.

Vad är det för fel?

/Staffan
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är du fullkomligt säker på att inget av deven rört sig så är et ju ide att kolla så att du satt fast stiften ordentligt och at tändkablarna sitter orenligt och på rätt stift.
av bodhii
Det kan vara så att du satt dit kablarna fel. Du har märkning på fördelaren vilken kabel som ska gå till vilket stift. 1ans cylinder längst fram.
av SHO
bodhii skrev:Det kan vara så att du satt dit kablarna fel. Du har märkning på fördelaren vilken kabel som ska gå till vilket stift. 1ans cylinder längst fram.
Vore skumt då kablarna är ganska precisa i längd.
Låter bedrövligt när man startar upp skall se om jag kan fixa ngn lite film...
Tror dessvärre det är kolvar som tar i ventiler.....f****n oxå.
Måste varit helt felmärkta kablar o drev. det såg lite märkligt ut?
Användarvisningsbild
av päpplet
antagligen en B230K efter som han har en tråd om att byta kamrem på en sån. Tändkablarna går att sätta fel, dom ska sitta 1,2,4,3 om du kollar framifrån motorn om jag inte minns helt galet
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
päpplet skrev:antagligen en B230K efter som han har en tråd om att byta kamrem på en sån. Tändkablarna går att sätta fel, dom ska sitta 1,2,4,3 om du kollar framifrån motorn om jag inte minns helt galet
Nope! Tändföljden är 1-3-4-2!!
av bodhii
Men börja med att kolla så att kablarna sitter rätt. som jag skrev i föregående inlägg. Sitter de rätt så är det kanske så att kamremmen sitter nåt kugg fel. Jag vet på min gamla golf så hoppade kamremmen nåt kugg eller 2, men på den kunde jag ställa om fördelaren så att jag fick den att gå någorlunda så att jag kunde ta mig hem. Det låter nästan lite som ett kugg eller 2 fel eller att kablarna sitter fel. Ventiler går väl fritt på B230 så det kan nog inte ta i? eller har jag fel?
av bodhii
när du står framför bilen och tittar mot fördelaren så ska kablarna gå som följer:

i denna ordning från höger till vänster 2-1-3-4.

hur hårt spände du kamremmen??
Volvo car UX

Nu har även jag fått denna uppdatering […]

Varför blev det en spricka eller trasig toppl[…]

Jag tvättar extremt! sällan. Aldrig i ma[…]

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]