Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80Frälst
Hej alla glada.
Nu har jag gått över från S80 till en V70 N. Iom att familjen blir större och då krävs lite mera bagage utrymme.
Jag har nu köpt en V70n årsm 2000(2001) . Och bilen i fråga har gåt 22700mil.
Tänkte ta och bila lite till Italien med bilen under sommaren, Och det är dags sedan länge att göra en service på bilen.

Så min fråga är. Vad för olja ska jag köpa. Har tillgång till statiols olja här på jobbet, Och då är det antingen.
Statiols Superway 10w40 delsyntet, eller Lazerway 5w40 helsyntet. Har försökt att spåra upp vad det är för olja som
har använts tidigare, Och blev inte så klok på detta, Men för det mesta så har det varit helsyntet. typ txt softec 5w40. Har fått råd om att jag ska ta delsyntet för annars så kan du ha en "olje pöl" under bilen. Andra säger, "Helsyntet så klart"

Sedan så har jag märkt att bilen kan hacka någon gång i jämn fart under färd. Bör man byta tändstiften då med eller.
Det står inte ifall dom har bytt den när mekonomen gjorde service på bilen år 2010. ( miltal 20700)
Är väldigt osäker över detta. :oops:

Tacksam för råd över dom här 2 frågorna.
av Nilson
Nu är jag långt ifrån någon expert men om jag skule åka till Italien på semester med bilen så hade jag kostat på mig nya tändstift och ett oljebyte.
Borde stå i instruktionsboken vilken olja du ska ha.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du kan använda både helsyntet och delsyntet enligt de normer som finns i din instruktionsbok. Jag skulle välja en helsyntetolja som uppfyller kraven för din bil. Märke anser jag vara mindre viktigt. Jag antar att du har 140Hk-motorn eller?
av S80Frälst
dieselmagnus skrev:Du kan använda både helsyntet och delsyntet enligt de normer som finns i din instruktionsbok. Jag skulle välja en helsyntetolja som uppfyller kraven för din bil. Märke anser jag vara mindre viktigt. Jag antar att du har 140Hk-motorn eller?
jajemen, det stämmer bra det. Förlåt att jag inte skrev vad det var för motor tidigare, Det är 2,4 l motorn med 140 hk.

Så du tycker att jag ska välja helsyntets oljan då ?.

@ Nilson. Jo det har du rätt i, ska nog byta tändstiften med i samband med att jag byter olja. Men då tycker ni att jag ska ta helsyntet oljan då.
av Kena
Gör en prestandatest på Ac:n innan ni åker, härligt om den funkar när det är riktigt varmt.
av semmelman
Om bilen gått 2700 mil sedan om tändstiften byttes så borde inte det behövas, men ta ur dom och titta på dom hur de ser ut. Kanske det kan ge ledtrådar varför den hackar. En av få saker man kan göra själv fortfarande...
Bränslefiltret ska bytas med nån intervall jag glömt vilken, stor metallburk under bilen om den är rostig är den gammal och är den fin nybytt. Vet inte om den kan få bilen att rycka men kanske?
av S80Frälst
semmelman skrev:Om bilen gått 2700 mil sedan om tändstiften byttes så borde inte det behövas, men ta ur dom och titta på dom hur de ser ut. Kanske det kan ge ledtrådar varför den hackar. En av få saker man kan göra själv fortfarande...
Bränslefiltret ska bytas med nån intervall jag glömt vilken, stor metallburk under bilen om den är rostig är den gammal och är den fin nybytt. Vet inte om den kan få bilen att rycka men kanske?
Nu har jag bytt tändstift och olja mm, Tändstiften hade en normal färg efter en så kallad fin förbränning, som en arbetskollega sa, Men men dom är ändå bytta, får väl ta och byta bränslefiltret med, kan vara det som gör att jag
känner av lite småryck någon enstaka gång..

@ Kena
Hur gör man en prestandatest på AC:en, Kan man göra det själv, eller går det endast på en verkstad att göra.

Tack för alla råd och svar.
:D
av semmelman
Nu vet du alla fall att tändstiften är på topp så det kan inte va de som är orsak till nåt.
Är det väldigt små ryck kan det ju bara va en sån sak som AC:en som slår på och av sig.
Men har du fått nåt ryck nu med de nya stiften?
Har för mig att bensinfiltret ska bytas med 10-12 000 intervall och mitt var väldigt rostigt såg jag på besiktningen så jag antar det inte hade bytts och mycket riktigt efter det byttes har jag inte känt nåt ryck, innan så kunde det smårycka ibland på jämn fart. Å andra sidan har jag bytt stift och olja oxå ungefär samtidigt så det är inte garanterat att det är det det berodde på men skulle kunna va, finns väl en anledning att de ska bytas.
Prestandatest vet jag väldigt lite om men jag skulle köra en dag då det är varmt å se om Ac:en fortfarande kyler efter en timme, på min gör det inte det riktigt så jag har nåt tjall...
av S80Frälst
jajemen, det vet jag nu att tändstift är ok.
Tyvärr så har jag fått några ryck vid färd även efter att jag har bytt tändstiften,
Mitt bränslefilter ser inte så rostig ut, Men jag gjorde ju 22000 mils service, Och om det nu är så att man byter vid 10-12tusen mil, bränsle filter, så kan det nog vara dags att byta på min med. Ac:en verkar fungera bra iaf, (ta i trä) :)
Tack för dina råd semmelman. :P

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]