- sön 05 jun 2011, 23:15
#535786
Hej.
[Editerat en del efter att jag slutligen fick rätt på problemet.
Gjort en sammanfattning på slutet av sånt jag lärt mig under resans gång:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 94#p556494
]
Dags för ytterligare tråd i denna följetong. Har studerat många trådar om detta i timmavis, men kan inte utifrån det avgöra vad som är fel, andra verkar ha lite småproblem hela tiden. Är nybörjare på moderna bilar - ja -00 är modern för mig :) men mekade en del förr.
Skriver lite symptom och vad jag noterat, har ingen aning om vad som är normalt eller relevant för gasspjället.
Och hoppas att någon vänlig själ kan svara på något. Vill ju gärna kunna köra till stranden.
Fas1.
Köpte bilen aug-10, tycker den har småryckt någon gång, men kan lika gärna varit AC:n. Kanske varit lite hugg vid lätt gaspådrag från jämn fart. Hela året har det varit lite problem när motorn varit "ljummen", kört in till stan, bilen stått 1-2 timmar. Då har den (vid friläge) dippat till 500 innan jämn tomgång efter gas. Och även dött vid gaspådrag när jag kört iväg. Ok efter någon minut.
[Detta vet jag inte om det hade med gasspjället att göra, efter nytt gasspjäll som fixat allt annat så har det dock hänt igen, men inte lika mycket]
Tycker mig också märkt att den inte accat värre vid fullt gaspådrag än vid 80% gas. Däremot lite piggare vid helt kall motor.
[Svårt att säga om detta hade med saken att göra]
Fas2. några veckor sedan
Märkte först ett ryck när jag körde runt ett gathörn, skulle öka farten i 2:an, hände först inget, sedan ryckte den till. Därefter har det konsekvent varit så att den startat som den ska vid kall motor. När den stått någon timma efter körning så har den alltid direkt gått in i limp mode (? pendlande tomgång, max 2500 varv, slö).
I början var det endast motorlampan som lyste, men nån av sista gångerna lyste även ETS-lampan. Gick bra utan problem de gånger den startades kall.
Rengjorde gasspjället.
Fas3. Samma som fas2 ungefär, men nu är det alltid limp mode vid start kall motor, å andra sidan så blir ju inte motorn lika kall (varmare ute). Om jag nu kört så motorn blivit varm (i limp mode) och låter den stå typ en kvart så motorn blir "genomvarm"(?) så startar den som den skall, däremot kan den därefter rycka lite och tända ETS under körning, men då räcker det att stanna och starta om.
Har rengjort några gånger, mer noggrant för varje gång, sista gången gick den faktiskt igång utan limp mode men med ryckig gång.
Då hade jag även laddat batteriet.
[2. o 3. Klara symptom för kass gasspjäll, MEN oftast är det visst tvärtom, problem vid varm motor vad jag förstått]
Har dratt LMM-kontakten både när den gått ok och när den varit i limp mode, ingen skillnad. Möjligen att den gick liiite mer ojämnt i tomgång utan LMM när den för övrigt gick ok.
Har MM gasspjäll med vit etikett - men med gul klick(!) på både etiketten och på plasthöljet framåt i färdriktningen.
Vid start och limp mode så luktar det lite bensin, men det är kanske fetare blandning i nödprogrammet.
Mitt på luftslangen till gasspjället sitter en motor, denna verkar alltid gå någon minut efter att tändningen slås av, oavsett om motorn varit igång eller ej - kanske normalt.
[vid sekundärluftslangen, enligt haynes, jämförde med en annan V70 av samma årsmodell, verkar vara så att den skall gå i c.a 2 minuter efter att tändningen slås av oavsett om motorn varit igång, den hörs knappt, men känns om man lägger handen på den.]
[Ett klart symptom som jag hade som jag inte var medveten om då eftersom jag inte visste hur det skulle vara:
När tändningen slås på skall gasspjället göra ett självtest(?), spjället öppnar en bit - långsamt, och släpper efter några sekunder tillbaka till utgångsläget med ett tydligt klick, har man huven öppen och rusar fram efter man slått på tändningen hör man det. Dessutom:
På min var gasspjället oftast helt dött när tändningen slogs på, vilket är ett klart symptom om jag fattat det rätt.]
Felkoder avlästa på Volvo (innan jag ryckte LMM):
ECM-532D MIL begärd av gasspjällenhet - felaktig signal
ECM-9190 Spjälläge - Felaktig ström
ECM-91A7 Spjälläge - Felaktig reglering
ECM-91F0 Spjälläge - Felaktig ström
Samtliga har "Fekoden är funnen inte aktiv" - bilen gick ok eftersom den först stått en kvart...
[Enligt Volvo var det någon av dessa koder som klart indikerade att det var problem med gasspjället, kommer tyvärr inte ihåg vilken av dem]
Det är väldigt konsekvent beteende, kall motor = limp mode, motor varmkörd o står en kvart = startar ok. Tidigare när det var kallare ute och kall motor = startar ok. Och den går direkt till limp mode, utan att passera Gå. Varvtalet sjunker mycket snabbare ner till 500 än vid ok start, och sedan pendlande.
Tycker detta är lite konstigt, från att ha gått väldigt ok till att alltid gå in i limp mode vid kall-ljummen motor så direkt utan att börja småkrångla...
Känner inte för att testa någon ny programvara, misstänker att lite ojämn gång då finns kvar(?), bara att det är större toleranser.
Mitt problem är egentligen detta. Kan man utesluta andra fel? Om jag säkert vet att det är gasspjället så tar jag den smällen och köper antagligen från Atech2. Men dom tar inte emot retur om det visar sig att det är något annat fel (ganska logiskt).
Är det något annat som kan vara kass? Om nu någon orkat läsa ända hit...
[När jag snackade med Volvo om mina symptom (1. - 3.) och sa felkoderna var dom säkra på att det var fel på gasspjället, dom tjatade inte ens om att jag skulle testa med omprogrammering, vilket jag inte kände för i vilket fall]
[Editerat en del efter att jag slutligen fick rätt på problemet.
Gjort en sammanfattning på slutet av sånt jag lärt mig under resans gång:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 94#p556494
]
Dags för ytterligare tråd i denna följetong. Har studerat många trådar om detta i timmavis, men kan inte utifrån det avgöra vad som är fel, andra verkar ha lite småproblem hela tiden. Är nybörjare på moderna bilar - ja -00 är modern för mig :) men mekade en del förr.
Skriver lite symptom och vad jag noterat, har ingen aning om vad som är normalt eller relevant för gasspjället.
Och hoppas att någon vänlig själ kan svara på något. Vill ju gärna kunna köra till stranden.
Fas1.
Köpte bilen aug-10, tycker den har småryckt någon gång, men kan lika gärna varit AC:n. Kanske varit lite hugg vid lätt gaspådrag från jämn fart. Hela året har det varit lite problem när motorn varit "ljummen", kört in till stan, bilen stått 1-2 timmar. Då har den (vid friläge) dippat till 500 innan jämn tomgång efter gas. Och även dött vid gaspådrag när jag kört iväg. Ok efter någon minut.
[Detta vet jag inte om det hade med gasspjället att göra, efter nytt gasspjäll som fixat allt annat så har det dock hänt igen, men inte lika mycket]
Tycker mig också märkt att den inte accat värre vid fullt gaspådrag än vid 80% gas. Däremot lite piggare vid helt kall motor.
[Svårt att säga om detta hade med saken att göra]
Fas2. några veckor sedan
Märkte först ett ryck när jag körde runt ett gathörn, skulle öka farten i 2:an, hände först inget, sedan ryckte den till. Därefter har det konsekvent varit så att den startat som den ska vid kall motor. När den stått någon timma efter körning så har den alltid direkt gått in i limp mode (? pendlande tomgång, max 2500 varv, slö).
I början var det endast motorlampan som lyste, men nån av sista gångerna lyste även ETS-lampan. Gick bra utan problem de gånger den startades kall.
Rengjorde gasspjället.
Fas3. Samma som fas2 ungefär, men nu är det alltid limp mode vid start kall motor, å andra sidan så blir ju inte motorn lika kall (varmare ute). Om jag nu kört så motorn blivit varm (i limp mode) och låter den stå typ en kvart så motorn blir "genomvarm"(?) så startar den som den skall, däremot kan den därefter rycka lite och tända ETS under körning, men då räcker det att stanna och starta om.
Har rengjort några gånger, mer noggrant för varje gång, sista gången gick den faktiskt igång utan limp mode men med ryckig gång.
Då hade jag även laddat batteriet.
[2. o 3. Klara symptom för kass gasspjäll, MEN oftast är det visst tvärtom, problem vid varm motor vad jag förstått]
Har dratt LMM-kontakten både när den gått ok och när den varit i limp mode, ingen skillnad. Möjligen att den gick liiite mer ojämnt i tomgång utan LMM när den för övrigt gick ok.
Har MM gasspjäll med vit etikett - men med gul klick(!) på både etiketten och på plasthöljet framåt i färdriktningen.
Vid start och limp mode så luktar det lite bensin, men det är kanske fetare blandning i nödprogrammet.
Mitt på luftslangen till gasspjället sitter en motor, denna verkar alltid gå någon minut efter att tändningen slås av, oavsett om motorn varit igång eller ej - kanske normalt.
[vid sekundärluftslangen, enligt haynes, jämförde med en annan V70 av samma årsmodell, verkar vara så att den skall gå i c.a 2 minuter efter att tändningen slås av oavsett om motorn varit igång, den hörs knappt, men känns om man lägger handen på den.]
[Ett klart symptom som jag hade som jag inte var medveten om då eftersom jag inte visste hur det skulle vara:
När tändningen slås på skall gasspjället göra ett självtest(?), spjället öppnar en bit - långsamt, och släpper efter några sekunder tillbaka till utgångsläget med ett tydligt klick, har man huven öppen och rusar fram efter man slått på tändningen hör man det. Dessutom:
CarMan i annan tråd skrev:En ETM ska pipa i 10-15 sek.I min är det ETM, den piper inte så högt, man måste lyssna med huven öppen direkt efter att tändning slås på.
En ETA ska vara tyst.
På min var gasspjället oftast helt dött när tändningen slogs på, vilket är ett klart symptom om jag fattat det rätt.]
Felkoder avlästa på Volvo (innan jag ryckte LMM):
ECM-532D MIL begärd av gasspjällenhet - felaktig signal
ECM-9190 Spjälläge - Felaktig ström
ECM-91A7 Spjälläge - Felaktig reglering
ECM-91F0 Spjälläge - Felaktig ström
Samtliga har "Fekoden är funnen inte aktiv" - bilen gick ok eftersom den först stått en kvart...
[Enligt Volvo var det någon av dessa koder som klart indikerade att det var problem med gasspjället, kommer tyvärr inte ihåg vilken av dem]
Det är väldigt konsekvent beteende, kall motor = limp mode, motor varmkörd o står en kvart = startar ok. Tidigare när det var kallare ute och kall motor = startar ok. Och den går direkt till limp mode, utan att passera Gå. Varvtalet sjunker mycket snabbare ner till 500 än vid ok start, och sedan pendlande.
Tycker detta är lite konstigt, från att ha gått väldigt ok till att alltid gå in i limp mode vid kall-ljummen motor så direkt utan att börja småkrångla...
Känner inte för att testa någon ny programvara, misstänker att lite ojämn gång då finns kvar(?), bara att det är större toleranser.
Mitt problem är egentligen detta. Kan man utesluta andra fel? Om jag säkert vet att det är gasspjället så tar jag den smällen och köper antagligen från Atech2. Men dom tar inte emot retur om det visar sig att det är något annat fel (ganska logiskt).
Är det något annat som kan vara kass? Om nu någon orkat läsa ända hit...
[När jag snackade med Volvo om mina symptom (1. - 3.) och sa felkoderna var dom säkra på att det var fel på gasspjället, dom tjatade inte ens om att jag skulle testa med omprogrammering, vilket jag inte kände för i vilket fall]
Senast redigerad av 3 2444ever, redigerad totalt 0 gång.
Historik: PV -60, 142 -71, 244 -82, 244 -88 (alltså årsmodeller)