Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Var och kikade på en 740 med D24T motor idag som stått i ca 3 år. Nuvarande ägaren berättade att han renoverat motorn men sen inte fått den att gå riktigt. Den hade tydligen inte gått riktigt på låga varv och vid acceleration så lät det som att den spikade och inte ville.
Han har bland annat bytt lager, kolvringar, provtryckt spridare, bytt alla remmar och haft den inne på volvo för justering av pump mm men dom hade inte heller fått någon ordning på den. Nu vill den tydligen inte starta alls.

Vad kan det tänkas vara för fel för jag vill inte köpa en bil som ska kostas på en förmögenhet för att motorn ska gå i. Jag tycker det verkar som att den får för lite soppa så kan det vara pumpen som är kass eller något sånt? Finns det membran i den? Orginalmotorn (D24 sugmotor) följer med i delar och där finns en till pump men går den att använda på en turbo?
av Nineforty
Pumpen från sugmotorn borde gå att använda i turbospisen. Den kan ställa upp lite om du vill ha mer effekt, men den motorn tål inte hur mycket som helst.

Startsvårigheter hos dieselmotorer kan bero på mycket... Luft i bränslesystemet (vilket kan få den att vara orkeslös och gå illa också), igensatta bränslefilter, felaktigt bränsle (sommardiesel funkar inte när det är kallt och dom kan ha kört den på eldningsolja, frityrsmet eller nåt annat som inte hör hemma i en dieselmotor) och mycket annat. Tror inte det är nåt menbran i dom pumparna. Spridarna kan vara bovar i dramat, men dom skulle vara provtryckta. Timingen av pumpen kan vara galen, det skulle kunna ge fenomenen du beskriver.

Att renoverar en pump är kostsamt, liksom om turbon är kass, det är dom dyra grejorna i en dieselmotor.

Om du tror den får för lite soppa så ställ upp den (förutsätter ju att du får igång den...). Om den svartryker när den får jobba har den fått för mycket... Det är ingen större skada skedd med svartrök förutom i plånboken nästa gång man tankar. Dieslar (i alla fall äldre) skall normalt gå med luftöverskott, d.v.s. det sitter inget spjäll i insuget utan dom suger i sig så mycket luft dom kan och farten regleras enbart med bränslemängden. Turbomatning gör att dom får i sig mer luft och kan därmed bränna mer brämsle.
Användarvisningsbild
av päpplet
Tror du det är värt 3000kr att chansa på att den går att laga hyfsat billigt? Det går väl att sälja den i delar annars

edit: bränslesystemet ska väl vara självluftande på dom?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om du tycker att du kan få ut minst 3000:- i delförsäljning så köp den, annars inte.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av päpplet
jag börjar mer och mer tro på att det är volvo som misslyckats med att ställa in pumpen. Dom är inte så värst intresserade av att göra någonting som inte kan lagas med en dator :roll: Bra läge för prutning däremot :lol:
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]