Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sverkerssson
Hejsan - jag har Volvo 245 som idag underkänts vid besiktningen. Två problem: Dels den bakre kardanaxelknuten som hade glapp (vilket hörs när man kör som ett klonkande vid gaspådrag och inbromsning). Fråga 1: Är det svårt att byta denna själv? Jag är halvhändig, men ganska less på att krypa under bilar så jag funderar på att låta en verkstad ta hand om det hela, men då undrar man ju lite vad det kan tänkas kosta...

Fråga 2: Avgasvärdena var åt pipan, alla var maxhöga, utom lambdavärdet som visade 0,69. Kan detta bero på något annat än att lambdasonden är paj? Vad i så fall? Jag märkte att det luktade bensin i bilen på väg till besiktningen, vilket det inte har gjort tidigare, så det här är nog ett akut fel...tomgången var dålig/låg också, brukar den inte vara. Är det krångligt att byta den där sonden själv?

Tacksam för lite goda råd...
av Rådlös
Du har glömt årsmodell och motortyp. Berätta gärna vilket insprutningssystem du har. Med dessa uppgifter kommer du troligen att få mer innehållsrika svar. :roll:
av Sverkerssson
Sorry, hade kanske lite bråttom där, åtminstonen vad gäller årsmodell och motortyp...

Årsmodellen är 1992, motorn verkar vara något som tydligen kallas B230F, men beträffande insprutningssystemet vågar jag inte yttra mig, för jag vet inte vilka olika sådana som finns, och har inte en aning om vilket som finns i min bil. Jag är som sagt bara halvhändig och vet inte vilka olika typer av insprutningssystem som finns.
av tuxedo
Är du "måttligt" intresserad av att meka och utan större vana rekommenderar jag dej nog att låta en verkstad byta kardanknuten.
Om du funderar på priset är det väl både enklast och säkrast att höra med den verkstad du tänker anlita.
Jämför gärna med Volvoverkstad som brukar ha fasta priser på sådant arbete.

Är tändspolen av konventionell typ d.v.s. en rund cylinderformad är det sannolikt LH 2.4 insprutningssystem på bilen.
Att lambdasonden är "paj" är nog det minst troliga.
Kontrollera om det finns nåt luftläckage på insuget.
Förutsätter att du redan kollat efter ett bränsleläckage p.g.a.bensinlukten.

Igensatt vevhusventilation och gammal motorolja påverkar också avgasvärdena.

Jag själv önskar inget hellre än att få krypa under min bil, men detta är omöjligt just nu därför att jag har akut ischias. Så var glad om du är så frisk att du kan krypa under och meka. :)

//tuxedo
av Sverkerssson
Tackar för tipsen. Jag har också en rygg som är rätt motsträvig efter en del övermodiga eskapader i ungdomen, men min motvilja mot att krypa under bilen är mer beroende på att jag gjort det alldeles för ofta genom åren bara för att jag inte haft råd att anlita proffs.

Nu har jag visserligen råd att göra det, men är fortfarande sparsam (snål), och OM jag kan fixa problemen med min tjusiga och nyinköpta 245:a utan att anlita folk som tar ohemult betalt för sin tid så kan jag tänka mig att krypa till (kardan)korset alldeles själv.

Min gissning beträffande lambdasonden berodde på att jag googlade och hittade ett ställe där någon hade samma problem som jag, nämligen höga avgasvärden på allt utom lambdavärdet - och någon hade svarat att det tydde på att lambdasonden var defekt. Om jag tolkade det hela rätt så är lambdasondens uppgift att ge signal om luft/bränsleförhållandet? Åtminstone stod det så där. Jag vet inte själv, för jag är som sagt bara amatör på området och är bara ute efter att komma så billigt undan som möjligt.
av Rådlös
Jag har haft en -92. Du har en B230 F-motor. Ditt insprutningssystem heter LH 2.4. Och det bästa av allt, du har en diagnosikbox. En dosa i motorrummet som talar om (i digitala koder) att något är fel. Till vänster på instrumentet skall du också ha en orange och grön lampa med en Lambdasymbol. Den lyser när motorstyrdatorn har rapporterat något fel. Om den inte gör det nu, så kan lampan vara trasig, eller så kan någon tidigare bilägare (bilskojare :evil: ) ha kopplat ur den.
Dosan sitter uppe vid vänster fjäderbenstorn i motorrummet. En svart plastdosa, stor som en mobiltelefon, ungefär. Locket går att öppna och det skall finnas en kabelstump på dosan som man kopplar in och får en felkod.
Jag har inte felkoderna och deras uttydning, men det har skrivits mycket om det på detta forumet. Gå till sökfunktionen och sök på diagnostikbox. Du kommer att få veta "allt" om denna funktionen.

Att byta kardanknutar är nog mindre besvärligt än det låter, men det krävs att man har tillgång till ett skruvstycke, några passande hylsor som man trycker ut det gamla och in det nya med, (från en hylsnyckelsats). Samt några handverktyg. Vanligtvis en låsringstång. Men det viktigaste är nog att veta vilken kardanknut som är dålig och skall bytas.
Om du lyfter ner kardanaxeln, som du måste göra, så markera med ett kritstreck eller annat hur axeln sitter, för det är viktigt att den kommer i rätt "varv" igen.

Om du vill veta mer om din bil, så gå in på SKRUVAT, som finns som reklam här på forumet. Där kan du skriva in ditt regnummer och få fram uppgifter om din bil. Du kan även söka efter reservdelar till just din bil där.
av Sverkerssson
STort tack för de goda råden, Rådlös, även om jag förmodligen inte fixar problemen själv ändå. Jag ska kika närmare på bilen i morgon på det där med diagnostikboxen, få se om jag blir något klokare...fast det är inte troligt, så fort det handlar om elektronik så är det bortom min horisont. Hade det bara handlat om att byta en eller annan komponent, som lambdasonen tex, så hade det väl gått, men här måste man ju först ta reda på om det ÄR den som det är fel på, innan man ger sig på att handla grejer...

Jag var en sväng in med besiktningsprotokollet idag hos den lokale bilmekaren, och han verkade bekymrad när han såg värdena.."Här har det tydligen hänt något"...men han vågade inte säga vad, utan lånade pappret för att kolla upp ett eller annat, och sen skulle jag komma ner med bilen i nästa vecka. Det kan tydligen vara allt möjligt som är fel, från lambdasonden, till datorboxen. Inte kul, för jag har inte lust eller råd att lägga många tusenlappar på att få den igenom besiktningen. Vi får väl se vad som händer...
av Sverkerssson
Jag kunde inte hålla mig, utan gick ut i garaget för att kolla om jag fick någon kläm på det där med diagnostikboxen - och det var ju inte så komplicerat, tack och lov...tänk om det alltid vore så enkelt att få reda på var man bör börja leta efter fel...

Hursomhelst: Jag fick fram två felkoder på bränslet, nämligen 212 och 232, vilket då ska betyda att det dels är fel på signalen från Lambdasonden, och att lamdaregleringen är fel. Det fanns inga felkoder på tändningen. Tyder inte detta på att jag bör byta lamdasonden, eftersom den verkar kass? Så skulle jag i alla fall tolkat det...
av Rådlös
Jo, det låter logiskt. Lambdasonder har en begränsad livslängd, även om dom ofta blir äldre än vad tillverkarna har sagt.
Berätta gärna för din verkstad vad du själv har kommit fram till. Det ger dig ett visst "överläge" om han skulle försöka "hitta andra fel som ändå bör bytas".
Nu vet jag inget om din verkstad, men metoden är inte helt ovanlig. Är det en bra verkstad, så brukar dom ringa upp och säga "detta och detta är också dåligt, och bör bytas". Det gör att dom blir lite mer trovärdiga.
av tuxedo
Hej igen.
Jag förstår ditt resonemang nu.

Om felkoden 212 kom upp först kan det vara lambdasonden som spökar.
Men det behöver inte vara fel på den för det.

Det kan vara kontakterna som inte är OK, eller också kan det vara beläggning på sonden så den inte mäter riktigt.
Motionera kontakterna några gånger.
Du får inte spraja i kontakterna till lambdasonden för den skall kunna "andas" genom kabeln (får syrereferens från luften den vägen).

Om du har en voltmeter kan du mäta lambdasonden, hör i så fall av dej så kan du få hjälp hur man gör.

Eftersom du inte vill kosta på den för mycket föreslår jag att du åker till en bildemontering och köper en beg. Volvo orginal lambdasond hellre än att köpa en ny av något piratmärke, om du vill testa på det viset.

Samma sak om verkstan skulle påstå att det är fel på styrkortet, köp ett från en bildemontering.
Men styrkortet måste ha samma Nr. och beteckningar som står på det som sitter i.

Om du skulle vilja försöka att byta knutkorset själv så föreslår jag att du köper ett på Volvo och samtidigt ber om en utskrift från verkstadshandboken om hur man går tillväga. Det kan röra sej om högst en par tre sidor.
Går dom inte med på det så kan du "vända på klacken" och låta dom slippa att sälja knutkorset till dej.
Då får du inhandla ett pirat och försöka få hjålp från oss hur du gör om inte sign. "rådlös" förklaring räcker.
Som han säger , det är ganska lätt bara man vet hur man ska göra.

//tuxedo

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]