Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thommy1981
#520306
Hej på er!
En vän bad mig om hjälp med att byta koppling. I och med att det är en gammal Volvo så trodde ju jag att det skulle vara lika lätt som på alla bakhjulsdrivna 2 4 7 och 9 serie... Men icke sa nicke!
När vi lyft upp bilen så ser jag en märklig konstruktion... Motor&sprängkåpa->tunnel->växellåda&differential.
Ok... tänkte jag och började riva.
Har tagit loss växelväljarstaget ur växelspaken.
Tunneln är lossad i båda ändar och ur fästet till växelspaken
Växellådan är helt lossad och drivaxlarna är lossade från lådan (Under lådan hänger en bränsleslang från tankens båda halvor.
Bakaxelbalken är upphissad med hjälp av spännband.
Sprängkåpan är lossad från motorn (gissar att det är en vevaxellägesgivare som sitter ovantill?).
Drivlinan hänger nu på 3st växellådslyftar så, nu borde ju allt vara enkelt att bara dra bakåt men paketet fjädrar liksom tillbaka mot motorn.
Om det hjälper kan jag lägga till att det är en vanlig låda, alltså ingen CVT.
Vad har jag missat och varför går inte tunneln att få isär ifrån lådan?
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Tja! Äger nu min andra V60CC D4 AWD, med gam[…]