Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnuz
Om man ska byta batteri i larmdosan försvinner det någon inställning ifrån den då, eller fungerar den som vanligt efter. Hur är det med nycklarna måste de användas med jämna intervall för att inte tappa kodningen?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inga problem, byt bara.

Nyckeln får en puls från antennringen när du vrider på tändningen, det är energi nog för att den ska kunna svara med sin kod. Den lagrar ingen energi mellan gångerna.
av *pettson*
Jag vet inte riktigt hur det ligger till med det där om jag ska vara ärlig.
När jag jobbade som fordonslärare hade vi en bil som stått över ett år. (s70-98) (det här var 2008)
Den bilen gick inte att starta med sina nycklar efter det att vi återställt bilen från dess skador.
Men efter ett samtal till volvos tekniska via våra kanaler så gick det att komma in med systemtestern och en pinkod i bilen.
Väl inne så gjordes override på startspärren och bilen startade med nyckeln. Väl startad så fick den stå och gå i ca 20min på varje nyckel.
Efter guidning igen återställdes startspärren. Bilen startade då på sina nycklar efter detta.
Enligt vad som sades då från vår källa så hade samtliga nycklar en kondesator som laddades via spolen i nyckeln för att ge snabb respons på begäran från spärrdonet.
Om nycklar inte används på drygt ett år så laddar dom ur och nycklarna blir för tröga i hastighet och startspärren går då inte ur på bilarna.

Jag vet inte sanningshalten i det som sades om nycklarna, men jag vet att det vi gjorde fungerade alldeles utmärkt. Bilen rullar än idag.
Användarvisningsbild
av BamZe84
Angående de Pettson skriver, så har jag en liten fråga.
Jag har fått felkod 221 på immo2. Och de står då larm och immobilizern
att de är "Felkod 221 transponderkommunikation"

Jag har upplevt att bilen startar, sen dör den 1 sek senare, så får man göra
så några gånger så rätt vad de är så fungerar de. Ofta så brukar de funka
med att låsa upp på fjärrdosan.

Har hört rykten om att man ska kunna byta den saken som lyser runt nykeln
att den har med immo att göra. Någon som känner till detta ?

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av Nexus
antennring kan man byta. sök på ordet så får du säkert många träffar.
På tal om dosor så har ena min dosa lagt av efter hängt hemma med reservnyckeln. Den har fungerat utmärkt tidigare. Nya batterier hjälpe inte :(
av Kena
Lucif3r skrev:Hm, men om det är som pettson skrev, borde det inte gå att "ladda" nycklarna på något sätt? Typ köra in dom i ett 3-fas uttag eller nått? :) (OBS! det var ett skämt! Gör inte det...)
Fick ett tips av just Pettson (chipet i ena nyckeln lade av) att låta den trasiga nyckeln hänga med en fungerande nyckel ett tag. I tändningslåset förmodar jag? Kanske kan väcka liv i en trött nyckel?
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]