Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har i dagarna sett några S80 med V8 en bit under 200 000kr på Blocket.
Är egentligen inte så intresserad av just V8an men de är i regel även bra utrustade, vilket har gjort att jag vill byta ut min S80 D5 med endast Performance stereon mot ex Premium Sound och gps.

Eftersom jag kan tänka mig att fler än jag har sett denna bil utannonserad så undrar jag om någon varit och kollat på den, testat och fått några intryck osv. Det är nämligen en bit för mig att åka ifall den inte är bra :(

Likaså undrar jag hur en V8a för sig efter några mil, den jag har går ca 600 mil i månaden och den är så här drygt tre år senare helt prickfri i sitt uppförande (tidigare tråd var nog bara bilen sätt att säga att den ville ha lite uppmärksamhet, går som en klocka igen)

Länk till annonser:
[url]tttp://www.blocket.se/lund/Volvo_S80_V8_Summum ... ca=15&w=3u[/url]
http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo ... ?ca=15&w=3
V8:an är ju en fantastisk maskin. Förbered dig på rejält högre driftskostnader. Särskilt oförutsedda händelser måste ju kunna bli hur dyra som helst. Vad kostar ex ett avgassystem till v8?
Frågan är om det kommer visa sig typfel på V8:an när den funnits längre.
Undvik första årsmodellen i vanlig ordning.

Annars finns ju denna bil som tappat ännu mer av sitt pris: http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_550_ ... ?ca=16&w=3
Helt underbara bilar!
Dock skulle jag absolut inte betala extra för orginal GPS, OK om den sitter där men du gråter när du ska uppdatera kartorna! Därmemot Four-C chassi och Premium sound är ett "krav" samt RSE om du har barn i baksätet.

Tänk på att bilen drar 1,2-1,3 i normala fall (blandad körning, hyffsat lätt fot). I motorvägsfart dryga litern. Med lite tyngre högerfot kan den dra hur mycket som hellst!!! :roll:
Med 600 mil i månade får du räkan med att det kostar, samt att bilen efter ett par år gått väldigt långt.
Räkna med en rejäl värdeminskning när milen blir många.

Men som sagt, jag älskar denna bilen :-)-)
Det är ju en Yamaha-motor, jag skulle tro att den håller riktigt bra.
Många kostnader som skatt, försäkring, bensin etc. blir ju 20-30% dyrare än en mindre motor (ja, mot D5 mer på bensin men skatten billigare tror jag). En del saker är ju samma.
Men eftersom jag tror och har hört att V8:an håller bra och säkert får ett rätt bra tredjehandsvärde (gamla S80 T6 från 2000 är mycket hetare än beigemet 170 hk aut som det finns hur många som helst av) så tycker jag att du gör rätt.
Sen är ljudet i Volvos V8 helt grymt - mycket mulligare än t ex BMW:s V8:or. Kolla något klipp på youtube...

PH
Inga typiska problem med dessa bilar. Det är Volvo som konstruerat motorn på ritbordet och med hjälp av Yamaha som anses duktiga på att gjuta små kompakta motorer så har man gjort i det här fallet en unikt motor för Volvo. Motorn presenterades först 2005 till XC90 så den har i praktiken varit med 6-7 år nu. En del XC90 har idag passerat både 20 och 25 000 mil utan specifika bekymmer rörande motorn.

S80 V8 utsågs för övrigt 2010 till Volvos bästa bilmodell någonsin av sina ägare vilket ger en bra bild om vilken härlig bil det är. Bensinförbrukningen är ungefär som en T6:a på landsväg eller som en 2.5T automat blandad körning.

Motorn är underbart grym, rapp urstark och en härlig gång. Har man en gång ägt en (detta är mina andra) så är det i princip omöjligt att byta bort den sen. Jämfört med din D5 kommer bilkörandet att bli flera klasser roligare, tro mig.

Håller inte med om kritiken mot RTI. Den funkar klockrent, styrs från ratten lr fjärrkontroll integrerat med telefon och stereon. Ny skivor kostar 2 000 kr. Den har inte en massa glassig grafik men gör det den ska på ett bra sätt. Det enda som man kan ifrågasätta är nypriset men det är en annan fråga.

Hade det varit möjligt hade jag till sommaren beställt en my12.

Lycka till!

Lite testsidor:
http://www.teknikensvarld.se/files/TV0614_volvo_s80.pdf
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 101108.pdf
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Jaha men så bra!
Då kanske det blir en titt ned mot Skåne i veckan :)
Vill nog ändå ha RTIn, känns som en liten lyxnödvändighet tillsammans med Premium Sound. I övrigt får den gärna vara naken om någon frågar mig. Är egentligen ganska oerfaren som bilköpare, vill ha ett problemfritt bilägande och en bil som klarar både minus 30 och plus 30 utan knorr - vilket nuvarande S80 gjort med bravur. Så vill definitivt ha en likadan till :)
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter,[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]