Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Har haft problem med att den spikar ibland. Detta har oftast varit på sommaren efter husvagnskörning men det har räckt att tanka 98 oktan en tank så har det slutat(som jag kommer ihåg det). Alltså är det nu längesedan det hände sist, men igår hände det igen, växlade från 2-3:an och den lät som en diesel till jag växlade till 4:an. Det hände bara en gång och jag körde sedan 3-4 mil och det hände inte igen. Inga felkoder eller annat har visat sej.
Någon som känner igen sej eller har någon aning?
av *pettson*
Kena skrev:Har haft problem med att den spikar ibland. Detta har oftast varit på sommaren efter husvagnskörning men det har räckt att tanka 98 oktan en tank så har det slutat(som jag kommer ihåg det). Alltså är det nu längesedan det hände sist, men igår hände det igen, växlade från 2-3:an och den lät som en diesel till jag växlade till 4:an. Det hände bara en gång och jag körde sedan 3-4 mil och det hände inte igen. Inga felkoder eller annat har visat sej.
Någon som känner igen sej eller har någon aning?
Gör en felsökning på koder i din bil, om där finns nån kod, den ska nämligen inte kunna göra såhär eftersom den har knacksensorer som lyssnar på motorn för att optimera tändningen. Det verkar inte ha gått nåt vidare. Tyvärr tänder inte alla koder motorlampan, därför kan det bildas koder som inte blir utlästa och åtgärdade.
Det finns egentligen bara ytterligare två tillfällen jag kan komma på att det kan bli så här.
Det är vid fel typ av tändstift, stift med fel värmetal. Din bil ska gå alldeles utmärkt på BF95 oktan. Varesej med last eller utan last.
Eller så får inte bilen bränsle som den ska, den går då klent och därmed spikar den.

Naturligtvis förutsätter det att bilens bränsle är okej.
av Kena
Inga felkoder finns. Bytt stift nyligen förra veckan (köpte på Volvo) de gamla var svarta som de brukar vara så den verkar ju inte ha gått snålt. Spikningen som jag beskrev ovan hände bara en gång (mellan 3 och 4an) och det var med de nya stiften.
Återkommer om det händer oftare, inte så lätt att söka fel när det bara händer då och då.

Uppdatering: sjukt svårt att få det he[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]

Tack för alla tipsen. Läste att termosta[…]