Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
#34010
Hej.
Jag har en Volvo 855 '94 där man kan fälla ner baksätena för att få mer lastutrymme. På ena sidan har de gått i baklås så att man knappt kan fälla upp sätena igen. Hjälp, hur gör man!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#34704
Är knappen som stoppar bältet från att gå för långt in borta blir det så här.
Du får skruva loss bältet från golvet så du kan fälla upp sätet igen. Rullen är helt låst om den lutar åt något håll. Om bältet inte är för långt in kanske det skulle gå om du hittar en brant uppförsbacke...
Användarvisningsbild
av g00ey
#35302
Jag har undersökt problemet med bilbältena bak närmare och tänkte bidra med vad jag har kommit fram till. Jag har även kommit fram till en lösning som avhjälper problemet men dessvärre försämrar bilbältets funktion, så om det finns någon som har en bättre idé så är jag oerhört tacksam för svar.

Normalt så låser sig bilbältet endast när man drar ut den för fort, men när man gör en kraftig inbromsning så finns det även en slags pendel eller tyngd som känner av bromskraften och låser bältet som en extra säkerhetsåtgärd. På volvo 855/V70 kan man fälla fram baksätena så att man får mer plats i bagageutrymmet. Problemet med denna pendelanordning är att den inte ser skillnad mellan en kraftig inbromsning och då man fäller fram baksätena varför den låser sig. För att lösgöra spärren måste man släppa in lite bälte i kassetten. När man har bältet på sig har man en del av bältet utdragen och då är detta inget problem men när man fäller ner sätena är ju allt bälte i rullen och man hamnar i ett moment 22 där man inte kan släppa spärren genom att föra in bälte i kassetten.

Jag tänkte först att problemet kunde avhjälpas genom att smörja upp systemet eftersom mekaniska detaljer tenderar att kärva när de får några år på nacken, men det ser inte ut så eftersom denna mekanism ser ut att vara i god kondition och ser heller inte ut att vara en smörjkritisk detalj.

Jag börjar med att visa hur man monterar loss kassetten:

Kassetten är ganska enkel att demontera. Man behöver inte ens några torxverktyg för detta då den är fastmonterad med en gammal hederlig 15mm mutter som inte är särskilt hårt åtdragen. Man börjar med att lossa på plastbygeln som täcker springan där bilbältet kommer ut ur rullen

Bild

Det är bara att lossa på muttern i bilden så är det enkelt att lirka ut bygeln.

Nästa steg är att lossa lite på bilklädseln så att man kommer åt den enda mutter som håller fast bilbälteskassetten. Den sitter under kassetten vilket kan göra det lite lurigt att komma åt om man inte lossar tillräckligt med klädsel. Jag hade iaf inga svårigheter med detta.

Bild

Så här ser kassetten ut:

Bild

Inuti den svarta kåpan till höger om rullen i bilden sitter den anordning som låser bältet när det brinner i knutarna. Det kommer inte att sprätta iväg några fjädrar eller andra lösa detaljer när man tar isär denna kåpa. För att få isär den måste man öppna en slags plombering som inte ser ut att vara svår att återförsegla:

Bild

Detta är en slags clip-on fäste med en liten plastlugg i mitten som synes inkilad mitt emellan plasttungorna om man anstränger sig. Denna plastplugg kan man enkelt trycka ut genom att pressa en spik el dyl från andra hållet.

Låt mig demonstrera hur det ser ut när bältet befinner sig i normalläge respektive vid inbromsning:

Bild Bild

Längst ner i bild ser man en mässingtyngd som välter och flippar upp en plasthake som hakar i plasthjulet som börjar rotera när man drar ut bältet. I det ögonblick som plasthjulet stoppas av haken löses spärren ut. Dessa plastdetaljer är inte bärande i denna konstruktion utan är endast en utlösare.

Denna mässingstyngd är lätt att få av och kräver inte minsta våld. Man behöver bara dra ut den och så här ser mässingstyngden ut när den är demonterad

Bild

Min lösning är att ta bort denna och sedan montera tillbaka kassetten. Problemet med trilskande bilbälten försvinner ju men samtidigt försvinner den extrafunktion som låser bältet när man bromsar in. Men trots allt så kommer bältet att låsa sig som det skall när man drar ut det tillräckligt snabbt.

Jag misstänker starkt att detta problem är inte åldersbetonad utan tror att denna bilbältesmodell alltid har krånglat då man fäller fram baksätet. Det kanske finns modeller som kompenserar för detta eller kanske inte är så känsliga.
Senast redigerad av 1 g00ey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av g00ey
#35417
Bromskraftsavkännaren är väldigt känslig och låser bältet oavsett åt vilket håll som rullen lutar eftersom gropen i mässingtyngden är koniskt formad och därför inte tar hänsyn till fram, bak eller sidorna.

Jag har bestämt mig för att ha kvar denna. Jag betalar hellre priset att trilskas med krånglande bälten för ha högre säkerhet i min bil. Jag tackar för tipset från sparkz att skruva loss bältena från golvet för att få upp sätena igen så att man kan haka ur spärren. Detta är nog den bästa lösningen eftersom det inte är så svårt att göra detta, men jag kommer ändå att ha dörren öppen för min lösning för den dag jag tröttnar på eländet.

Jag kan också nämna att bältet sitter under en kåpa som är fastsatt med samma typ av expanderpluggar som illustreras i avsnitt 12:22 i 850:ans Haynes manual för den som överväger att ge sig in på detta.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1574005
Jag har inte en kombi så vet inte hur svårt det är att montera bort bältet när det gått i baklås. Men får du väl loss bältet kan du snurra på det i olika riktningar samtidigt som du drar i bältet så brukar låset släppa. Detta har hänt på båda mina bälten bak i min 854. Annars kostar inte ett begagnat bälte mycket på bildelsbasen.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]